Álláskeresés
Álláskeresés

Álláskeresés TikTokon? A közösségi média új szerepe a karrierépítésben

blank
blank

A klasszikus álláskeresés ideje leáldozóban van. Egyre több szakember és pályakezdő választja a videós formátumot. Nemcsak a jelentkezés egy formájának tartják, hanem a kapcsolatépítésre és a tömegből való kitűnésre is tökéletes. 

Nem önéletrajzot írnak, hanem kamerát ragadnak. A Z generáció tagjai egyre többen hagyják ki a klasszikus önéletrajzot. Helyette a TikTok egy olyan hely, ahol munkát keresnek és kreatív videókban próbálják meggyőzni a munkaadókat, hogy miért épp őket érdemes felvenni. De vajon tényleg működik ez? És mit szólnak hozzá a HR-esek?

CV helyett 1 perces videó

A hagyományos önéletrajzokat egyre több fiatal érzi idejétmúltnak. A Z generáció számára a modern technikai eszközök kezelése és használata nem okoz gondot. Ennél fogva pedig sokkal természetesebb nekik videóval kommunikálni. Az sem meglepő tehát, hogy egyre többen próbálkoznak videós önéletrajzzal. Ezekben az általában 30–60 másodperces TikTok-videókban a tapasztalataikat mesélik el, de hangsúlyos szerepet kap az egyéni stílus, személyiség és humor prezentálása is.

Hátha bejön így az álláskeresés

A fiatalok mernek váltani és változtatni és ez az álláshelyek megpályázásában is beigazolódik. Sokan döntenek úgy, hogy egy videóval pályáznak, hiszen vesztenivalójuk nincs. Sőt. Az ilyen formátumú CV-k személyesek, és sokkal hitelesebb képet mutatnak a pályázóról, mint egy PDF-dokumentum. A hatékonyság kedvéért általában tartalmaznak egy rövid bemutatkozást, kitérnek röviden az eredményekre, a projektekre, a motivációra, persze némi humorral fűszerezve és az ügyesebbje látványos vágást is alkalmaz.

Miért működhet?

A kamera előtti szereplés közelebb hozza az embert a nézőhöz (adott esetben a leendő munkaadóhoz). A HR-esek és toborzók így jobban érzékelik a jelentkező személyiségét, kommunikációját, fellépését. A hagyományos önéletrajz ugyan listázza az adatokat, és szem előtt vannak azok, de unalmas, míg egy videó képes érzelmi reakciót is kiváltani. Ez pedig döntő jelentőségű lehet az első benyomásnál. A rövid, de velős (és akár humoros) bemutatkozó videó lerövidítheti a kiválasztási folyamatot, ha az elnyeri a HR-esek tetszését.

A HR-esek reakciói

Míg a kreatív vagy kommunikációs pozíciókba pályázók esetén a HR-szakemberek kifejezetten pozitívnak látják ezt, mások azt vallják, hogy a videós önéletrajz nem helyettesítheti a strukturált önéletrajzot. A nagyobb cégek például ragaszkodnak az ATS-kompatibilis jelentkezési rendszerekhez, hiszen ez gyorsabb kiválasztási folyamatot jelent, és a  a TikTok-videókat nem is tudják kezelni. Kétségtelen azonban, hogy ha a pályázó megtalálja a megfelelő ajtót, könnyen lehet, hogy nem csupán belép azon, de berúgja azt.

Idehaza a helyzet

Itthon ez a jelenség egyelőre még gyerekcipőben jár, de egyre több magyar fiatal használ TikTokot szakmai célokra is. Álláskeresők, frissdiplomások, gyakornoki helyet kereső diákok, személyes márkát építők is próbálkoznak és már nemcsak az Instagramon, hanem a TikTokon is. A marketing, social media, design és videós pozíciókban nagyot szólhatnak az ilyen belépők.

Nem minden arany…

A videóformátum sok előnnyel jár az álláskeresés során, de nem jelenti azt, hogy mindenhol beválik és univerzálisan használható. El kell fogadni és tiszteletben kell tartani, hogy egyes toborzók még mindig inkább írásos anyagokkal dolgoznak. De a másik, a jelentkezők oldalán is jelenthet problémát, hiszen az introvertáltabb álláskeresők számára stresszes lehet kamera elé állni. A nem megfelelő technika és a nem hozzáértés viszont nemcsak a minőséget rontja, hanem az esélyeket is.

Szerző: Rónai Márta
Kép forrása: Pexels