Hallottál már a catfishing jelenségéről? Egy megtévesztő tevékenység, amely során valaki hamis online személyiséget hoz létre, hogy átejtsen másokat. Ezt általában azzal teszi, hogy mások fotóit és adatait használja fel, hogy bizalmat építsen ki az áldozattal, akit aztán érzelmi vagy anyagi károkra használhat fel, például pénzt csalhat ki tőle, zsarolhatja, vagy hírnevének megsértésére használhatja. Nos, ma már sajnos a munka világában is működik ez a trend.
Így történik a catfishing a munkaerőpiacon
Sajnos egyre jellemzőbb, hogy több cég túlszínezi a meghirdetett pozíciókat, majd miután valakit felvesznek, akkor az adott illető döbben, hogy semmi sem úgy van, ahogy az álláshirdetésben leírták, valamint az állásinterjún elmondták. Ezt a jelenséget angolul „jobwashingnak” is hívják – vagyis amikor a munkahelyet sokkal vonzóbbnak tüntetik fel, mint amilyen valójában. Az eredmény: csalódottság, kiégés és magas fluktuáció.
A catfishing az online randizás világában jellemző
A „career catfishing” (magyarul kb. „karrieres megtévesztés”) kifejezés az online társkeresés világából származik, és olyan helyzeteket ír le, amikor a munkaadók vagy az álláskeresők félrevezetően mutatják be magukat. Lényegében ugyanaz történik, mint a társkeresésnél: az egyik fél valami jobbnak mutatja magát, mint amilyen a valóságban.
Ez derült ki egy kutatásból
Az Amerikai Egyesült Államokban nemrég készült egy kutatás, amelyben 1400 munkavállalót kérdeztek meg:
Sok dolgozó számára az új munka valósága nem felel meg annak, amit az interjúk során ígértek.
- A megkérdezettek közel fele szerint a munkakörük feladatai eltértek attól, amit a hirdetésben vagy az interjúkon leírtak.
- Több mint ötből egy válaszadó úgy érezte, hogy a vállalati kultúrát félrevezetően mutatták be.
- És 9% arról számolt be, hogy a fizetés vagy a juttatások sem egyeztek az ígéretekkel.
Ezt mondja a szakértő
A karrieres megtévesztés nemcsak félrevezetett elvárásokat szül, hanem már az első naptól kudarcra ítéli a munkavállalókat és a munkaadókat is
– magyarázta Vicki Salemi, a Monster karrierszakértője egy közleményben.
Hozzátette, hogy nincs rendben, ha a toborzási folyamatból hiányzik az őszinteség. Lényegében mielőtt megszilárdulna a bizalom, máris összetörik. A vállalatokra és a munkavállalókra nézve is súlyos következményekkel járhat ez a nem túl barátságos trend, ami a rohanó világban egyre népszerűbb. Éppen ezért nagyon fontos, hogy legyen kérdéseid az állásinterjúkon, ne félj a kényesebb témákba sem belemenni, valamint mindig nézelődj az interneten. A vélemények sokat számítanak, és a nagyobb vállalatokról biztos találsz információt a karrieroldalokon.
Forrás: The New York Post

