Konfliktuskezelés
Forrás: Envato

Így kezeljük a munkahelyi konfliktusokat 1. rész

blank
blank

A munkahelyünkön kialakuló konfliktusoknak számtalan oka lehet, azonban nagyban megnehezíthetik a mindennapi munkavégzést: befolyásolhatja a munkamorálunkat, a teljesítményünket. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ezeket a feszültségeket minél előbb igyekezzünk feloldani, mindezt persze megfelelő kommunikációval és asszertív hozzáállással.

Nagy eséllyel már mindannyian éltünk át hasonló szituációt, hiszen a munkahelyi konfliktus valójában egy nagyon is hétköznapi jelenség. Nézeteltérés alakulhat ki a kollégánkkal, felettesünkkel, ezeket a feszültségeket pedig érdemes minél hamarabb kezelni. Legyen szó akár szakmai alapú vitáról, akár arról, hogy nem vagyunk szimpatikusak egymásnak a munkahelyi pozitív légkör biztosítása érdekében nagyon lényeges, hogy megpróbáljuk ezt helyesen lekommunikálni.

A kommunikáció hiánya

A Profession egy cikkében például Szerémi Péter, kommunikációs szakember beszél a munkahelyi konfliktusok feloldásáról, ő azt mondja sokszor a feszültséget nem maga a kommunikáció, sokkal inkább annak hiánya okozza. „Jellemző helyzet például, hogy sok vezető nem ad visszajelzést beosztottainak. Hasonlóan feszültséget szül az a gyakorlat is, hogy nem tudunk nemet mondani egy-egy feladatra, bár nem érezzük eléggé felkészültnek magunkat, vagy épp nincs elég kapacitásunk, mégsem akarunk csalódást okozni a másiknak.” – fogalmaz a szakember, aki azt mondja, általában ez a kommunikációs gát okozza a betelt pohár effektust, és ekkor robbannak a leggyakrabban azok a képzeletbeli bombák.

A vita helyett

A vita helyett azonban mennyivel célravezetőbb volna, ha ilyenkor beosztottként elmondanánk a vezetőknek, nagyon szeretnénk, ha adna valamiféle visszajelzést a munkánkat illetően, mert a fejlődésünk szempontjából ez meghatározó lehet. Továbbá arról is érdemes beszélgetni a főnökkel, hogy mikor és milyen feladatot delegál számunkra. Ha nekünk jellemzően ötig tart a munkaidő, de a vezető fél ötkor még ránk oszt egy feladatot, az hatalmas teher és feszültségforrás lehet. Ilyenkor fontos, hogy ne támadólag álljunk a kérdéshez.

Pozitív légkör

Mivel eddig sosem mondtunk nemet, a főnök joggal feltételezi, hogy pikk-pakk megoldjuk, amit kért, ha azonban úgy érezzük, nem fog beleférni, akkor arról beszéljünk nyíltan. Persze tudjuk, hogy az első lépést nagyon nehéz e tekintetben megtenni, sokan valamiért mumusként tekintenek a főnökeikre, pedig ők is csak emberek, ugyanolyan érzésekkel, gondolatokkal. Ha pedig nem találunk megértő fülekre, akkor bizony érdemes elgondolkodni, hogy a megfelelő helyen dolgozunk-e. Nyilván nem azt mondjuk, hogy akkor mindenki szaladjon felmondani, de a megfelelő és pozitív munkahelyi légkör nem kiváltság, hanem igenis alanyi jog.

Szeretnél még a munkahelyi konfliktusok kapcsán olvasni? Akkor maradj velünk, ugyanis még bőven vannak tippek a tarsolyunkban!

Szerző: G.P.

Fotó: Envato