Manapság már mindenki találkozott a rendszergazda kifejezéssel, sőt a legtöbben ismernek is egy rendszergazdát, mondjuk azt, aki a munkahelyükön intézi a különböző IT feladatokat. Ha viszont megkérdeznénk, hogy mit is csinálnak pontosan ezek a szakemberek, akkor kevesen tudnának konkrét feladatokat felsorolni. Ebben a cikkben ezt a témát tesszük tisztába, megnézzük, hogy pontosan kik a rendszergazdák, mit csinálnak és miért fontos az ő munkájuk.
Mit jelent az, hogy rendszergazda?
A rendszergazdák nagy tudású IT szakemberek.
Röviden megfogalmazva a számítógépes rendszerek üzemeltetése és karbantartása a munkájuk. Ez azonban nem ilyen egyszerű, nagyon összetett foglalkozásról van szó.
Az sem elhanyagolható faktor ebben a témában, hogy meg kell érteni, hogy miért fontos a rendszergazdák munkája, hogyan befolyásolja ez a céges környezetet -akár a saját munkahelyünket vagy ha cégvezetők vagyunk akár a saját vállalkozásunkat. Ha értjük a folyamatot, a munkájuk lényegét, jelentőségét és ezek szerint működünk együtt a velük, akkor vállalkozásunk is stabilabbá válik.
Ebben az írásban kibontjuk a rendszergazda feladatköröket, és megnézzük, hogy mi a jelentőségük.
Mik a rendszergazdák feladatai?
A főbb feladatkörök a következők:
- irányelvek meghatározása,
- céges számítógéppark kialakítása,
- szoftveres-hardveres beállítások,
- rendszerek üzemeltetése,
- frissítések elvégzése,
- felhasználók, jelszavak kezelése,
- adatmentési terv készítése,
- rendszeres adatmentések elvégézése,
- spamek szűrése,
- számítástechnikai segítségnyújtás,
- számítástechnikai edukáció
Mennyire fontos a rendszergazda a vállalati infrastruktúrában?
A fent olvasható feladatkörök (és számos további részfeladat) együttesen adják a rendszergazdák munkáját.
De mégis mi köze van ennek a vállalati infrastruktúrához?
Fontos, hogy jó legyen a céges infrastruktúra kialakítása, flottul, hatékonyan működjenek a folyamatok, csak így növelhető egy adott vállalkozás versenyképessége. Ez pedig az egyik legfontosabb dolog a modern vállalati közegben.
Most kiemelünk pár dolgot, ami a sokat emlegetett vállalati infrastruktúra biztonságának alapját adja:
1.Céges célok tisztázása
A célokat tisztázni kell, legyen szó a vállalkozás indulásáról, átalakításáról vagy arról, hogy egy új rendszergazda kezébe kerül az informatikai rendszer. Dehát ez alapvető, nem? Annak hangzik, de az a tapasztalat, hogy sokszor buknak el ezen cégek.
Mi mindig kiemeljük, hogy ez az egyik leghangsúlyosabb dolog, hiszen csak akkor lehet építkezni, ha vannak alapok és tudjuk merre akarunk haladni. Informatikai értelemben ez azt jelenti, hogy a céges célokra szabott megoldásokat dolgozunk ki.
A kommunikáció, a célok, törekvések tisztázása egyébként mindig fontos, nem csak az együttműködések kezdetén, hanem később is.
A cégvezető és a rendszergazda vagy rendszergazda csapat kommunikációja a megbízható vállalati infrastruktúra alapköve.
2.A céges céloknak megfelelő számítógéppark kialakítása
Ahány cég van, annyi egyedi igény és megoldás létezik, de sajnos sokszor látjuk, hogy egy vállalkozás nem a számára legmegfelelőbb eszközökkel, informatikai megoldásokkal dolgozik. Ez visszaveti a teljesítményt, a versenyképességet és anyagi hátrányokhoz vezet.
Egy rendszergazda feladata az is, hogy az elérni kívánt célokhoz igazítja az eszközöket és az IT megoldásokat, javaslatot tesz az eszközbeszerzést illetően és kidolgozza a szükséges számítógépes hátteret. Ha egy cég ennek megfelelően működik az biztos alapokra helyezi a munkát.
3.A céges folyamatok bebiztosítása
Ha az első két pont megvan, tehát tisztázva lettek a célok, be lettek szerezve a szükséges eszközök és ki lett alakítva a szükséges IT háttér, akkor minden adott ahhoz, hogy egy cég jól működjön.
Ez így van, viszont van egy harmadik dolog is, ami kulcsfontosságú, ez pedig a biztonságos működés.
Ez vállalati szinten azt jelenti, hogy fel kell készülni az előre látható és az előre nem látható IT veszélyekre is.
Mire gondolunk ezalatt?
Legyen szó szoftveres vagy hardveres hibáról, egy vírustámadásról vagy csak egy munkavállaló figyelmetlenségéről a számítástechnika területén sokszor előfordulnak kisebb-nagyobb hibák, zavarok. Ezekre fel kell készülni, a cél az, hogy a lehető legkevésbé érezze meg a cég az ezekből fakadó problémákat.
A védekezésből mi az adatmentést szeretnénk kiemelni. Az adatmentés azt jelenti, hogy készül egy másolat a rendszerről, azaz a jelenlegi állományról. Ez több szinten történhet: lokálisan, hálózati adattárolóval és van távoli adatmentés is. Ez utóbbi képviseli a legmagasabb szintet.
Vegyük azt az esetet, hogy vírustámadás éri a cégünket. Ez a legtöbb esetben úgy nyilvánul meg, hogy nem férünk hozzá az adatokhoz, ezekért cserébe pedig váltságdíjat követelnek tőlünk. A válstságdíjak kapcsán egy kis kitérő: fontos tudni, hogy nem jelent a helyzetre megoldást a kért pénzösszeg kifizetése, mert a legtöbb esetben semmi garancia nincs arra, hogy ha ez megtörténik, akkor tényleg visszakapjuk az adatokat.
Az egyetlen megoldás egy ilyen helyzetre az, ha rendelkezünk megfelelő adatmentéssel. Az erre vonatkozó tervet a rendszergazdák dolgozzák ki, és ennek a mentén haladva rendszeresen el is végzik az adatmentéseket.
A fenti helyzetben, azaz ha egy támadás miatt nem férünk hozzá az adatainkhoz az adatmentés nagyban mérsékelni tudja a károkat, ugyanis vissza lehet nyúlni egy meglévő állapothoz, vissza lehet állítani az utolsó adatmentés idején meglévő állományt. Így is lehet vesztség, de sokkal kisebb, mintha nem lenne adatmentésünk. Ha egy cég nem rendelkezik adatmentéssel, akkor felmérhetetlen károkat is okozhat egy ilyen vírustámadás.
Ennek a cikknek az elolvasása után talán már tisztább a kép, hogy mekkora jelentősége van a rendszergazdáknak a cégek életében.
Ha pont rendszergazdát keresel cégednek vedd fel velünk a kapcsolatot!