Álláshirdetések böngészése közben kétségkívül az egyik legfontosabb kérdés: mennyi a fizetés? Döntő súlya van abban, hogy jelentkezünk-e az adott állásra. Mi az oka annak, hogy a munkaadók ennek ellenére nem teszik közzé a kínált bért?
Ígéretes álláshirdetésre bukkanva gyakori élmény, hogy a pozíció leírása inspiráló, a csapattagok bemutatása is ígéretes, a meghirdetett szerepkör testreszabott, ám amikor eljutunk a fizetésről szóló részhez, nem találunk konkrétumot.
A tényleges fizetés összege helyett gyakran ilyen kifejezések szerepelnek, hogy „versenyképes”, vagy „bér a tapasztalat függvényében”, vagy „bérezés megállapodás szerint”. De mit jelentenek ezek a szavak? A cégek miért nem teszik publikussá a fizetést?
„Hagyományos vállalati környezetben a fizetés körül macska-egér játék zajlik. A cég arra kíváncsi, hogy a jelöltnek menyi a jelenlegi fizetése és mi a bérigénye, ez alapján mérlegel, hogy mit hajlandó ő fizetni az adott munkáért.” – mondta a BBC-nek egy brit ingatlan-technológiai vállalat vezetője.
A dolgozó számára azonban egyáltalán nem méltó a titkolózás, hisz akkor tudja mérlegelni, hogy számára az adott pozíció vállalható-e, ha látja azt is, hogy a fizetés biztosítja-e a megélhetését. Ez pedig jelentősen leegyszerűsíti a további tárgyalásokat is. Ez a 2018 -as LinkedIn felmérésben a válaszadók túlnyomó többsége (61%) számára a fizetés volt a munkaköri leírás legfontosabb része. Egy másik tanulmány szerint az álláskeresők 67%-a kompenzációt keresi elsőként a hirdetésben.
Sok munkáltató azért nem teszi mégsem transzparenssé a bért, mert tart a versenyhátránytól, illetve attól, hogy ez belső ellentéteket szülne a már meglévő alkalmazottak között.
Egyre több kutatás bizonyítja ugyanakkor, hogy a bérek kérdését nyitottabban kezelő cégek vonzóbbak a tehetséges munkavállalók számára, a fizetések átláthatósága pedig igazságosabbá teszi a munkahelyeket.
Egy ideális világban ugyanazért a munkáért mindenki ugyanazt a bért kapná, de ez természetesen nem így működik. Bizonyos munkaerőpiacokon a munkaadók magasabb fizetést kínálnak, hogy odavonzzák a legnagyobb tehetségeket, ez azonban belső konfliktust szül a már meglévő munkatársak között, különösen akkor, ha ők alacsonyabb fizetéssel kezdték a munkájukat.
„A másik dolog természetesen az, hogy ha nyilvánosságra hozzák a kompenzációt, akkor a versenytársak könnyen levadászhatják a cég tehetséges dolgozóit.” – magyarázza Eddy Ng Smith kanadai professzor. „Tehát, ha a bért privát ügyként kezeljük, az nemcsak védi a munkáltatót, de nagyobb diszkréciót is biztosít számára.”
Egyes vállalatok attól is tartanak, hogy ha közzéteszik a fizetési sávokat, akkor minden pályázó elvárja az adott tartomány legmagasabb összegét, még akkor is, ha az a legképzettebb jelöltek számára van fenntartva. Ha viszont a legalsó összeggel indulnak, félő, hogy már nehezteléssel, bizalmatlansággal indul a szerződés.
A bérek átláthatóságát világszerte szorgalmazzák. Lettországban például 2019 óta törvény írja elő, hogy az álláshirdetésekben kötelező közzétenni a fizetést is. Az Egyesült Államokbeli Coloradoban az idei évtől bírsággal sújtják azokat a munkáltatókat, amelyek nem teszik közzé a cég által kínált órabért vagy a fizetési tartományt. Az Egyesült Államokban emellett tilos a munkáltatónak rákérdezniük a jelölt fizetési előzményeire.
A PayScale álláspontja szerint eltart egy ideig, amíg elmozdul a piac a nagyobb fizetési átláthatóság felé, de a multiknál különösen lassú lesz ez a folyamat. Ugyanakkor egyre nő a társadalmi nyomás a transzparencia iránt. – mondják a szakemberek.
Fotó: Envato
#karrier #ber #allashirdetes #munkaeropiac #egyenlőség #transzparencia