Számos cikk foglalkozik a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb kutatásával, amely szerint az alkalmazottak egyharmada azt tervezi, hogy egy éven belül elhagyja jelenlegi cégét. A távozni szándékozó munkavállalók közül is kiemelkedő a húszas éveikben járó Z-generációsok aránya, akiknek közel fele fontolgatja a távozást.
Ennek megértéséhez tudnunk kell, hogy ki is az a Z-generáció és hogyan gondolkodik a jelenről és a jövőről. Már korábban is azt jósolták a szakértők, hogy a Z-generáció belépése gyors és mélyreható változásokat hozhat el a munkahelyeken, a kiskereskedelmi fogyasztásban, a technológiában, a politikában és a kultúrában egyaránt. Ez a generáció gyökeresen különbözik millenniumi generációtól és teljesen egyedi szemlélettel rendelkezik arról, hogy miként lehet meghatározni a sikert az életben és a munkaerőpiacon.
Z-generáció: hogyan viselkednek?
A recesszió után felnövő Z generációról azt gondolhatnánk, hogy egy pragmatikus, kockázatkerülő, nem vállalkozó szellemű, a munkahely biztonsága által motivált csoport. Ehelyett egy árnyaltabb kép rajzolódott ki, amikor feltárták karriervágyaikat, karrierjük alakulását, munkastílusukat, alapvető értékeiket, viselkedésüket és jellemüket.
Bár általában a fizetés a legfontosabb tényező a munkahelyválasztás során, a Z generáció minden más generációnál kevésbé értékeli ezt. Ha választhatnak, hogy elfogadnak-e egy jobban fizető, de unalmas munkát, vagy egy érdekesebb, de kevésbé jól fizető munkát, a Z generáció tagjai között nagyjából 50-50%-os arányt figyelhetünk meg.
Hogyan keres munkát egy Z-generációs?
A Z generáció erősen kötődik az emberekhez, és jobban bízik a barátok és ismerősök ajánlásaiban, mint a hagyományosabb álláskeresési módszerekben, például az állásbörzékben és a karrierközpontokban.
Íme a Z-generáció által preferált legfontosabb módszerek az álláskeresésre:
61,93%-uk az ajánlásokat részesíti előnyben
55,68% használja az állásbörzéket
55,11% a vállalatok weboldalaira hagyatkozik
54,55% a karrierközpontokat részesíti előnyben
51,14% részt vesz a felvételi rendezvényeken
A technológia hatással van arra is, hogy a Z hogyan talál munkát. Mivel 54% nem fejezi be a jelentkezési folyamatot, ha az elavult, és 26% habozna elfogadni egy állást a toborzási technológia hiánya miatt.
Érdemes tehát a digitális trendekkel is lépést tartani a munkaerő-felvételi stratégiával, például a toborzás közösségi médián keresztül történő kiterjesztésével és készségalapú online tesztek elfogadásával. A videó egy másik lényeges digitális szempont, amelyet figyelembe kell venni a Z generáció felvételekor. A Z generációsok 74%-a szeretne személyes kapcsolatot a kollégákkal – bár ezt nem mindig teszik egyenlővé a személyes interakcióval. A Z generáció számára a személyes kapcsolat jelenthet videóinterjúkat, videós megbeszéléseket és FaceTime-on történő kapcsolattartást.
Mit jelent ez a munkáltatók számára?
A Z generáció mindenekelőtt nagyobb személyre szabottságot követel a karrierútja során. Ahhoz, hogy a szervezetek vonzzák és megtartsák a generáció legjobbjait és legokosabbjait, másfajta gondolkodásmódra van szükség, ez pedig jelenleg még nagyon kevés helyen valósul meg.
Szerző: K.T.
Fotó: Freepik