Az egyre szigorodó és kiszámíthatatlan vírusvédelmi szabályok miatt a sokszor kétségbeesett munkáltatók szinte minden országban bevezették az otthoni munkavégzést. Egy alkalmazottnak azonban nem egyszerű egyik napról a másikra megszokni, hogy nem jár munkába, és a munkáltatónak sem könnyű kezelni a helyzetet, főleg az érzelmi terheket, amiket az elszigetelt munkavégzés okoz. A járvány második hulláma komoly terhet ró a dolgozók mentális állapotára. A vírus okozta bizonytalanság, félelem és az év végi kimerültség gyakran vezet kiégéshez. A munkaadóknak, illetve a dolgozóknak is ad tippeket a kiégés elkerüléséhez a K&H kutatása.
„Ha munkatársunknál azt tapasztaljuk, hogy a korábbiakhoz képest többször hibázik, hosszabb időt vesz igénybe azoknak a feladatoknak az elvégzése, amiket korábban rutinosan, gyorsan megcsinált vagy a munkához, esetleg a kollégákhoz negatívabb a hozzáállása, ritkábban kapcsolódik be a közös ötletelésekbe, megbeszélésekbe, úgy könnyen lehet, hogy munkahelyi kiégésről van szó. Ebben a kritikus állapotban mielőbbi változásokra van szükség. Az otthoni nyugodt környezet kialakításán túl ugyanis a napi rutin újragondolására, rendszeres és pozitív visszajelzésekre, valamint a munkaadók részéről az elvárások konkretizálására is szükségük van a dolgozóknak ahhoz, hogy elkerülhessék a kiégését” – idézi a Napidoktor a bank felmérését.
Tippek, hogyan kerülhetjük el a munkahelyi kiégést
- Megfutamodás helyett felismerés
A tünetek felismerése kulcsfontosságú. A kiégés fizikai, kognitív és érzelmi fáradtságot is takarhat, ezért ahhoz, hogy ezt kezelni tudjuk, gondoljuk át és írjuk össze, mióta és milyen tüneteket tapasztaltunk.
- Túlhajszoltság helyett érzelmi újratervezés
Írjuk össze részletesen, miket végzünk el egy munkanapon, és rögzítsük minden tevékenységhez, hogyan érezzük magunkat közben. Ez segít tisztán látni, hogy mivel és mennyi időt töltünk, és azt is, hogy mi okoz lelkesedést és mi szorongást, feszültséget.
- Bizonytalanság helyett konkrétumok
Érdemes egyértelműen meghatározni a munkahelyi célokat és a munkaköri elvásárokat. A munkaadókkal közösen gondoljuk át, hogyan és mivel lehet jobban körvonalazni ezeket az elvárásokat, ezzel is csökkentve a bizonytalanságot.
- Közömbösség helyett figyelmesség
A visszajelzések minőségére és a gyakoriságára is érdemes figyelni a vezetőknek és a dolgozóknak is. A munkatársak is segíthetnek egymásnak abban, hogy dicséretekkel, elismerésekkel erősítsék a csapatszellemet, a másik szakmai önbizalmát.
- Monotonitás helyett spontaneitás
Könnyen kiégéshez vezethet, ha heteken vagy hónapokon át ugyanazokat a feladatokat kell megoldaniuk a dolgozóknak, új kihívások hiányában pedig teljesen elveszítik a motivációjukat abban, hogy csapatban és egyénileg is jól, hatékonyan teljesítsenek. Ne engedjük, hogy a kollégák az otthoni munka miatt eltávolodjanak egymástól.
Forrás: Napidoktor.hu
#kieges #munkapszichologia #tavmunka #jarvany #HR