A Z generációsok már betörtek a munkaerőpiacra, de miben mások ők, mint Y-os elődeik?
Szinte kimondani is hihetetlen, de a Z generáció – az 1995-2009 között születtek gyerekek – jelentős része ma már kikerült a munkaerőpiacra és teljes erőbedobással igyekszik szembenézni annak minden kihívásával. A Z generáció tagjai tipikusan különböznek az előző generációktól, még a közvetlenül előttük lévő Y-osokhoz képest is teljesen mások. (Bár velük számos hasonlóság is felfedezhető – a szerk.) Ők egy egészen új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technika rohamléptű fejlődése játszott nagyon fontos szerepet. A 90-es évek végén és az annál fiatalabbak ugyanis beleszülettek a digitális technológiák világába. Ebben a világban pedig már elképzelhetetlen az élet a mobiltelefonok és persze más digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül. A Z generáció tagjai az ún. digitális bennszülöttek, ám kérdés, miként tudják ezeket a velük született készségeket a munka világában kamatoztatni.
A Z generáció foglalkoztatása számos előnyt tartogat
A Z generációs alkalmazottak mellett rengeteg előny szól, az egyik például, hogy egészen új színt vihetnek a vállalat életébe.
Hiszen könnyebben tanulnak, nyitottabbak, befogadóbbak és kedvelik az innovatív megoldásokat.
A Z generációsok rendkívül rugalmasak, – ez egyébként igaz az Y-osokra is – könnyen alkalmazkodnak az új helyzetekhez. Remek példa erre a covid időszak, amikor is a járványhelyzet miatt rengeteg cég alkalmazottai kényszerültek home officeba. Ez az Y és a Z generáció tagjait nem különösebben viselte meg, sőt mára már szinte elvárás lett munkavállalói részről, hogy a cégek biztosítsák legalább a hibrid munkavégzést.
A Z generáció korábban kezdi…
A Z generáció kapcsán érdemes megemlíteni, hogy jellemzően sokkal korábban kezdenek el dolgozni, mint más generációk. Egyáltalán nem ritka, hogy valaki már 15-16 évesen végez valamilyen diákmunkát vagy gyakornoki pozíciót tölt be. Viszont azt is fontos kiemelni, hogy ezen generáció jelentős része még csak tanuló vagy éppen pályakezdő, azaz sokkal kevesebb a tapasztalatuk és az Y-osokkal ellentétben az elköteleződési vágyuk is alacsonyabb. Mindezt azonban ellensúlyozni tudja a rugalmasság és a tanulásra, újdonságokra való nyitottság.
Hogyan lehet a Z generációt rávenni az elköteleződésre?
Ennek ellenére jogosan merülhet fel a kérdés: miként lehet növelni egy Z generációs elköteleződését az adott munkahely irányába? A Z-sek elvárásai egyébként nagyon hasonlóak, mint Y-onos elődeiké, már ami a munkahelyi környezet illeti.
Mentorszerű főnökre vágynak, kell nekik a rugalmasság, a kiszámítható munkaidő, a fejlődés valamint a nyílt, őszinte kommunikáció cégen belül.
Ezen túlmenően fontos számukra, ha az általuk elvégzett feladatot értékelik, ez ugyanis hosszabb távon is fent tudja tartani a motivációjukat. Ha munkáltatóként ezt képesek vagyunk egy Z-s számára biztosítani, akkor nem kizárt, hogy évekre megnyertük őt magunkat. A megbecsülés persze nem csak ezen generáció esetében nagyon fontos, de tény, hogy számukra ez már sokkal nagyobb jelentőséggel bír, arról nem is beszélve, hogy a megfelelő munkahelyi légkör kialakítása a 21. században már nem luxus, hanem jogos elvárás.
Szerző: G.P.
Fotó: Envato