A kommunikációs skill több területen is fejleszthető, melynek segítségével eredményesebb lehetsz a munkád számos területén. Mutatjuk, mire érdemes figyelni!
A hatékony kommunikációs készség lehetővé teszi a munkatársak közötti együttműködést, a problémamegoldást, az ügyfélkapcsolatok eredményes kezelését és nem utolsósorban jobb vezetővé válhatunk segítségével. Mindezek miatt rendkívül fontos, hogy a munkavállalók rendelkezzenek a megfelelő kommunikációs készségekkel a munkahelyi sikerek eléréséhez. Ez egy olyan terület, melynek fejlesztésére fontos időt fordítani, kitartást és gyakorlást igényel, a befektetett munka eredményei se látszanak azonnal, azonban sokkal eredményesebbé és így sikeresebbé is válhatunk általa.
Első lépés
Tanulj meg figyelni másokra és különösen a beszélgetőtársadra. Értsd meg, a partnered hogyan fejezi ki magát, koncentrálj a mondanivójára és a testbeszédére. Ezeket figyelembe véve tudnod kell az adott szituációhoz igazítani, finomhangolni a kommunikációdat. Az eredményességhez elengedhetetlen az üzenetedet megfelelő formában célba juttatni, amihez tudnod kell, hogy a másik fél befogadását hogyan segítheted elő. Máshogy beszélünk egy értekezleten egy társaság előtt, a felettesünkkel, a beosztottunkkal, vagy kávézás közben a partnereinkkel. Tehát az első lépés a figyelem, a hallgatás és a kommunikációs stratégia kialakítása.
Gyakorlat teszi a mestert
Nem elég utánaolvasni, esetleg online vagy személyesen néhány napos tanfolyamokon részt venni. Ezek mindegyike fontos és hasznos, azonban ami leginkább segíteni tud, az a gyakorlás. Minél több formában kipróbálni magad. Tarts előadást, szólalj fel meetingeken, készíts prezentációt, add elő az ötleteidet szóban és írásban is. Keress minél több lehetőséget, hogy kommunikálhass és ezeken az alkalmakon ne felejtsd el használni az új technikákat, amiket megtanultál.
A szavak ereje
A választékosan megfogalmazott, világos üzenet segíti a megértést és így a hatékonyságot. Ez pont annyira fontos egy vezető számára a feladatok kiosztásakor, mint egy alkalmazottnak, aki prezentálja az eredményeit, és a sor még hosszan sorolható. Bővítsed a szókincsed, legyél naprakész, szakmailag jól informált és tanuld meg több formában átadni ugyanazt az üzenetet.
Testbeszéd
A kutatások szerint a kommunikáció verbális elemei a közlések 35 %-át, míg a non-verbális kommunikáció elemei a közlések 65 %-át teszik. Éppen ezért figyelnünk kell rá, hogyan használjuk ahhoz, hogy a megfelelő üzenetet tudjuk továbbítani. Az érzelmeink, a szándékaink és a gondolataink kifejezésének fontos eszköze, mely lehetővé teszi, hogy jobban megértsük egymást, és hatékonyabban kommunikáljunk vagy kifejezzük empátiánkat. Segítségével magabiztosságot, határozottságot tükrözhetünk, mely minden kommunikációs helyzetben előnyünkre lehet.
Visszajelzés
Ahhoz, hogy tudd valóban jó irányba haladsz-e, érdemes visszajelzést kérned a környezetedtől. Vezetőként erre a HR osztály bevonásával tudsz megfelelő formában megoldást találni, akik például névtelen kérdőívek kiküldésével kérhetnek feedbacket a vezetőség munkájáról és annak hatékonyságáról. Beosztottként jó esetben a felettesed automatikusan visszajelez a munkáddal kapcsolatban akár alkalmanként, akár feladatonként. Amennyiben ezt nem tartod elégségesnek, érdemes ezt egy személyes beszélgetés során kezdeményezni, hiszen ez nemcsak a saját érdekeidet szolgálja, de a közös munkát is lényegesen javíthatja. Amennyiben szükséges, ez is történhet a HR osztály bevonásával.
Szerző: Tóth Eszter
Fotó: Envato