Beautiful asian lady sit on sofa feel exciting with great news a

Kit keresnek a munkáltatók? A motiváció kulcsfontosságú

blank
blank

H I R D E T É S

A munkaerőpiacon való sikeres eligazodáshoz a saját belső folyamataink mellett ismerni kell a munkáltatók igényeit és a piaci trendeket is, így sokkal magabiztosabban és sikeresebben hozhatjuk meg a jövőnket meghatározó döntéseket. Többek között erről is beszélt Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR-igazgatója a portál Karrierváltó online eseményén.

Amellett, hogy egy munkáltató általában miket mérlegel, amikor kiválaszt egy jelentkezőt, nagyon fontos a pályázó önismerete. Ha ugyanis megfelelő önismerettel rendelkezünk, akkor jó eséllyel meglelünk egy olyan szakmát vagy egy olyan pályát, ahol otthon érezzük magunkat, mert passzol hozzánk, megtaláltuk magunkat benne. Ha viszont nem rendelkezünk ezzel a tudással, akkor a HR-es vagy a munkáltató próbálja kérdésekkel kiszedni belőlünk, hogy mit szeretnénk, mik az erősségeink, így fennáll annak a veszélye, hogy esetleg nem látja meg bennünk azt az értéket, amivel rendelkezünk. Míg, ha tisztában vagyunk vele, akkor tudjuk, hogy mit adjunk át neki.

A keretek

Ha nem egyezik az elvárás, amit álláskeresőként szeretnénk és a munkáltató kínál számunkra, akkor nincs értelme tovább haladni a folyamatban. Idetartozik például, hogy milyen jogviszonyban szeretnénk dolgozni, mi legyen a munkavégzés helye, manapság jogos kérdés, hogy szeretnénk-e home office-t, egyáltalán van-e erre lehetőség, akár teljes mértékben, vagy csak időlegesen otthonról dolgozni, esetleg be tudok-e menni száz százalékban a munkahelyemre. Utóbbi esetben fontos a lokáció, hogy mennyit tudok és vagyok hajlandó utazni, teljes munkaidőben vagy részmunkaidőben akarok-e dolgozni, vállalok-e akár túlórákat is, hétvégén is tudok-e dolgozni, egy műszakban vagy több műszakban stb. Nagyon jó, ha rugalmasan állunk hozzá ezekhez a kérdésekhez, mert ez a mi lehetőségeinket is növeli. Érdemes akár már az önéletrajzban vagy már a kísérőlevélben is kommunikálni a vállalásainkat, mert ezek fontos tényezők.

Hard skillek

A szakmai végzettségek tanulás révén könnyen elsajátíthatók és könnyű őket mérni, ám a HR-eseket és a munkáltatókat sok esetben nem pusztán az érdekli, hogy rendelkezünk-e az adott papírral vagy az adott képzéssel, hanem hogy ezeket hogyan használjuk. Főként akkor, ha a hirdetésben szerepel egy olyan kritérium, amit úgy tüntetnek fel, hogy „szükségszerűen kötelező” a munkavégzéshez. Ebben az esetben nem az érdekli a felvételiztetőt, hogy van-e nyelvvizsgánk, hanem hogy tárgyalóképesen beszélünk-e angolul. Nem arra kíváncsi, hogy van-e jogosítványunk, hanem hogy rendelkezünk-e vezetési rutinnal. Az álláskeresők többsége, ha azt látja, hogy nem felel meg a hirdetésben felsorolt feltételek egy részének, be sem adja a pályázatot, pedig a munkáltató általában a hirdetésben a tökéletes perszonát, a tökéletes személyiséget írja le. Ha 70-80%-ban megegyeznek a képességeink a kiírással, érdemes pályázni, persze ez nem vonatkozik a kötelezőként jelölt feltételekre. Ha pedig egy olyan szakmába szeretünk bele, amihez igazolni kell a végzettséget, de még nem rendelkezünk vele, akkor rakjuk össze a tervet, hogy hogyan tudjuk megszerezni ezt a képesítést.  

Soft skillek

A puha készségek azt mutatják, hogy általában hogyan viselkedünk egy társas vagy csoportos helyzetben. Ezek is tanulhatók, bár nehezen megfoghatók, ebből adódóan nem könnyű mérni őket. Viszont nagy a jelentőségük. Több kutatás kimutatta, hogy egy pozíció beválásánál a szakmai készségeknél még fontosabbak, még mélyrehatóbbak. Pályamódosítóként azért is fontos foglalkozni ezekkel, mert ezek a leginkább újrahasznosíthatók. Például, ha valaki szállodai recepciósként kiváló ügyfélkommunikációt sajátított el, egy ügyfélszolgálatos pozícióban várhatóan jól meg tudja oldani a váratlan problémás helyzeteket. Fontos, hogy miként jelenítjük meg a soft skilleket az önéletrajzban, lehetőleg tegyük minél látványosabbá és mérhetőbbé akár egy infografikával vagy diagrammal. Hogy milyen erősségeket jelenítsünk meg, ahhoz is fontos az önismeret, vagy kérhetünk külső visszajelzést a korábbi vezetőktől, kollégáktól is.  

Személyiség

A személyiség az egyénre jellemző viselkedés, gondolkodási és érzelemminta, ami állandósult és ezzel együtt egyedileg jellemzi magát az egyént. A személyiség egy részét bár lehet változtatni, de nagyon lassan és nehezen, egy részét viszont egyáltalán nem. Ugyanakkor meghatározza a viselkedésünket és a gondolkodásunkat, ezért erősen befolyásolja is azt, hogy miként viselkedünk egy környezetben. Érdemes jobban megismernünk magunkat, például az interneten fellelhető „16pf teszt” segítségével. Ennek kitöltése után a 16 karakter valamelyikébe sorolnak be bennünket, kapunk egy teljes személyiségleírást, illetve hasznos tippeket arra, hogy mely szakmákat javasolják adott személyiséghez.

Szervezeti kultúra

A szervezeti kultúra tekinthető szociális összetartó erőnek, aminek látható és láthatatlan elemei is vannak. Az is definiálja, hogy egy szervezetben milyen a vezetési stílus, milyen szokásokról nem beszélünk, hogy hogyan szoktunk viselkedni, melyek az értékek és a célok, a nézetek, az ismeretek, összességében tehát a „mi”-t fejezi ki. Tehát a cég személyiségét jelöli a vállalati kultúra, így könnyebben meghatározható, hogy milyen típusú emberekkel tudtunk jól együttműködni, pl. akik egyértelmű szabályok mentén dolgoznak és nem változtatják meg a gondolataikat vagy szabadabb, rugalmasabban működő emberekkel, akik mellett lehet szárnyalni. Ez sok információt adhat arról, hogy melyik vállalati kultúra passzolhat hozzánk. Ha egy olyan kultúrájú cégben kezdünk el dolgozni, amiben otthon érezzük magunkat, akkor nem érezzük magunkat izoláltnak, kívülállónak, nem lesz szükség komoly erőfeszítésre a beilleszkedéshez, hanem azt fogjuk érezni, hogy a helyünkön vagyunk.

Motiváció

Olyan pozíciót érdemes választani, ami a legfőbb motivációs gombjainkat nyomogatja. Ha ezt ügyesen csináljuk, akkor elérhetjük azt az állapotot, amikor nem érezzük azt, hogy dolgozunk, hanem akkor is ezt csinálnánk, ha nem fizetnének érte. Amennyiben nem a motivációnknak és a személyiségünknek megfelelő céget választunk, az olyan, mintha egy állandó feszítésben tartanánk magunkat, mert folyamatosan meg kell felelnünk, ezért egy idő után az ember izmai, a lelki tartóizmai is elfáradnak. Éppen ezért a munkáltatók azokat az embereket keresik, akiknek a szemében látják a lelkesedést, a csillogást. Fontos, hogy ezt át tudjuk adni a munkáltatónak.

Szerző: K.T.

H I R D E T É S