youtuber, foglalkozások árnyoldalai, influencer, előnyök, hátrányok
youtuber, foglalkozások árnyoldalai, influencer, előnyök, hátrányok

Magányosság, trollok és stressz – ezek a youtuberség árnyoldalai 

blank
blank

H I R D E T É S

Világszerte az egyik legnépszerűbb munka a Youtuber, különösen a Z-generációsok körében örvend nagy népszerűségnek. Egy Nagy-Britanniában készült kutatás szerint a fiatalok számára ma a Youtuber a 3. legkívánatosabb karrierlehetőség, a megkérdezettek mintegy 15%-a válaszolta, hogy ezt a munkát szeretné választani. Mivel az előnyei széles körben ismertek, most megnéztük a hátrányait is ennek a „foglalkozásnak”

YouTube-csatornát működtetni nem csak móka és kacagás. Számos sikertörténetet hallottunk, hogy valaki a semmiből feltörve lett népszerű és sikeres, és ez nagyon inspiráló is lehet, mégis van néhány negatívum, amit érdemes figyelembe venni, mielőtt belevágunk egy ilyen karrierbe. Minden szupersztár influenszer ‘egyik napról a másikra született YouTube-szenzáció’ mögött valószínűleg hosszú, kemény munkával és kudarcokkal teli út áll.

Kemény és kiélezett a verseny

Egy kezdő Youtuber mindig jól bejáratott és beárazott YouTuberekkel versenyez. Azon a területen, amin elindulsz, néhány csatorna már több százezer feliratkozóval és többszáz videóval rendelkezhet. A tömegből való kiemelkedés módjait kell megtalálnod, mélyebb vagy szórakoztatóbb tartalmakat kell létrehoznod, mint a versenytársaid. Azzal is előnyre tehetsz szert, ha otthonosan mozogsz a keresőoptimalizálásban, és jók a kulcsszavaid, mert a YouTube nagyjából ugyanúgy működik, mint a többi keresőmotor.

A növekedéshez idő és türelem kell

Tartalomkészítőként dolgozni nagyon fárasztó, különösen a kezdetek kezdetén. Az első néhány videódat nagyon kevesen vagy egyáltalán nem nézik majd meg. A videós tartalmak marketingje nem olyan, mint más termékeké, mert te vagy a termék. Türelemre és kitartásra van szükség, mert az online közösség kiépítése sok időbe telik. 

Óvni kell a privát szférádat 

Legyél óvatos a tartózkodási helyed, vagy más részletek felfedésével a videóidban. Figyelj arra, hogy a videók hátterében ne legyen semmi olyan látható dolog, ami elárulhat olyan információkat, amelyeket bizalmasan szeretnél kezelni. Úgy is indíthatsz YouTube-csatornát, hogy nem mutatod az arcodat, ami segítheti a magánélet védelmét. Specializálódhatsz videojáték-tartalomkészítésre, unboxing-videókra vagy más típusú „arctalan tartalmakra” is.

A trollok megtalálnak téged!

Minden közösségi médiaplatformon, fórumon és weboldalon, amely lehetővé teszi a felhasználói hozzászólásokat, vannak trollok és gyűlölködők. Ez alól a YouTube sem kivétel. Szerencsére a YouTube-on többféleképpen is lehet kezelni a gyűlölködőket. Beállíthatod, hogy minden hozzászólást visszatartasz felülvizsgálatra, vagy teljesen letilthatod a kommentelést.

Bármit is teszel, ne válaszolj a gyűlölködőknek, vagyis „ne etesd a trollokat”! Általában csak bátorítja őket a visszajelzés.

YouTubernek lenni stresszes

YouTubernek lenni ugyanolyan stresszes és megterhelő lehet, mint bármilyen új, sok felelősséggel járó munka. A YouTube legalább annyira közösségi hálózat, mint amennyire videómegosztó platform. A közönséged következetességet és gyakoriságot vár el. A nyomás, hogy minél több tartalmat készíts, elérhető legyél a rajongók számára, és kapcsolatba lépj a feliratkozóiddal, stresszt, fáradtságot és kiégést okozhat.

A YouTuberek magányossága

A YouTube-on felépíthetsz egy olyan közösséget, amelyik kapcsolatban van veled, de YouTubernek lenni magányos munka. Amikor hosszú órákat töltesz a kamera vagy a számítógép előtt, az az emberi kapcsolatok elhanyagolásához vezethet. Bár folyamatos a nyomás, hogy új tartalmakat gyárts, a magányosság ellen szüneteket kell tartani és valódi emberekkel beszélgetni, a valódi világban és nem a virtuális térben.

Az a platform, amelyiken dolgozol, nem a tiéd

Kockázatos dolog olyan virtuális felületre építeni a vállalkozásodat, amely nem a tiéd. A YouTube törölheti a tartalmadat, a csatornádat, és kitilthat a platformjáról. Emellett bármikor jelentős változásokat eszközölhetnek az üzleti modelljükben, amelyek hatással lehetnek rád.

Nem lesz könnyű pénzt keresned

A YouTube üzleti modellje nagyban támaszkodik a hirdetésekre. Ahhoz, hogy részesedést kapj, legalább 1000 feliratkozóval és 4000 órányi nézettséggel kell rendelkezned. Természetesen nem csak a Google AdSense bevétel az egyetlen módja annak, hogy pénzzé tegyed a csatornádat. További bevételi forrásokat jelenthetnek a szponzorált videók, a videó leírásában egy affiliate termékre mutató link elhelyezése, vagy az általad kínált termék vagy szolgáltatás népszerűsítése. A nézők a potenciális ügyfeleid, de a nézőkből ügyfelet csinálni nem könnyű.

A kudarc is benne van a pakliban

Nem kell sokat keresgélni, hogy elhagyott csatornákat találjunk a YouTube-on. Rengeteg olyan csatorna is akad, amelyik annak ellenére is küzd, hogy egy tucatnyi megtekintésnél többet kapjon, hogy rendszeresen új tartalmakat tesz közzé. A YouTube-csatornák bukásának gyakori okai közé tartozik, hogy a YouTuber nem elég türelmes ahhoz, hogy követőket építsen ki, rossz a hang- és a videók minősége, valamint az, hogy nem méri fel a célközönséget és öncélúan készít tartalmakat. 

Minden estere, ha az árnyoldalak megismerése után is Youtuber karrierben gondolkodsz, akkor a legfontosabb, hogy türelmesnek kell lenned, jó minőségű tartalmat kell gyártanod, és rendszeresen új videókat kell feltöltened. Így is beletelhet egy-két évbe, mire megkeresed az első 100 dollárt a YouTube-csatornádból. Ha hosszabb ideig nem kapsz pozitív visszajelzést vagy nem termel bevételt a csatornád, az nagyon frusztráló lehet. Ilyenkor is motiváltnak kell lenned és addig próbálkozni, amíg sikerrel nem jársz.

Szerző: K.T.

H I R D E T É S