vezeto, valtozas, munkahely, kommunikacio
Fotó: Envato

Hogyan kezeld vezetőként a változás időszakát?

blank
blank

H I R D E T É S

Okok, amelyek miatt különösen fontos szerepe van egy vezetőnek abba, ahogy a változást kezeli. 

A változás teljesen természetes jelenség, és az ember életében minden szinten, rendszeresen jelen van. Azonban vannak olyan személyiség típusok, akik jobban fogadják be és kezelik a változást, és vannak olyanok, akiknek hosszabb időre van szükségük az átálláshoz. Ahogy a magánéletünkben is bekövetkeznek különböző fordulatok, úgy a munka világában sem kizárt, hogy időnként szembe kell néznünk azzal, hogy már nem marad minden a megszokott. Ez a folyamat járhat pozitív és negatív hatásokkal is, így egy vezetőnek fontos szerepe van abban, hogy aktívan részt vegyen a változás miértjének megértetésében, és a munkavállalók segítésében. 

Míg vezetőként sokszor átlátjuk a teljes folyamatot, és részt vettünk azok kialakításában, addig a munkavállalók nem biztos, hogy érzékelnek bármit is azon kívül, hogy ők most hirtelen egy másik szituációba kerültek. Épp ezért van akkora jelentősége a vezető viselkedésének és kommunikációjának, mivel ezek megfelelő meglétével és alkalmazásával nagyban segíthetjük az alkalmazottakat. 

Egyenesen, őszintén!

Vezetőként ügyeljünk tehát arra, hogy első körben megértessük minden dolgozóval, hogy miért volt szükség a változtatásra, és ez kire milyen hatással lesz. Mivel felnőtt emberekről van szó, így szemléltessük elsősorban a pozitív következményeket, de ne feledkezzünk meg az esetleges negatív hozadékról sem. Semmiképp nem célravezető szépíteni a dolgokat és véka alá rejteni az igazságot, így egyszerűbb, ha szimplán egyenesen megmondjuk, hogy mire számítsanak. Ezáltal biztonságérzetet nyújthatunk nekik, és azt érzik majd, hogy tényleg partnerként kezeljük őket ebben az időszakban is. Igyekezzünk elmagyarázni, hogy részükről mire lesz szükség a folyamat során, továbbá érzékeltessük, hogy ők is kulcsfontosságú tényezői ennek a műveletnek. Értessük meg, hogy a változás jó és szükséges, ami ugyan járhat nehézségekkel, de alapvetően a jó cél érdekében hoztunk meg. Sokat segíthet, ha példákkal szemléltetjük, hogy a munkavállalók mit nyernek ezen: szebb munkakörnyezetet, hosszú távon jobb bérezést, új kapcsolatok kiépítésének lehetőségét stb.

Támogatás, bevonódás, nyitottság

Érdemes az egész procedúra alatt szorosan támogatni a munkavállalókat, és a felmerülő kérdéseket megválaszolni, valamint a kétségeket eloszlatni. Nyugodtan vonjuk be őket is ebbe az időszakba, hiszen lehetséges, hogy mi magunk is ötleteket nyerünk, valamint az ő szempontjukból is láthatjuk az egészet. Hagyjunk időt nekik, hogy beleszokjanak az új légkörbe, ne helyezzünk rájuk nyomást, hiszen pontosan tudjuk, hogy mindenki máshogy reagál. Legyünk támogatóak, és álljunk mindig készen arra, hogy nekünk, vezetőknek kell a változás minden tényezőjével és következményével foglalkozni. A mi hozzáállásunk nagyban hatással van a munkavállalókéra is, így előnyös, ha azt látják rajtunk, hogy mindaz, ami történik, egy mindenki számára, hosszú távon kedvező változás.

Szerző: I.A.
Fotó: Envato

H I R D E T É S