busywork, karrier, munkahely, teljesitmeny
Fotó: Envato

„Busywork” – az elfoglaltság látszata

H I R D E T É S

Amikor egy alkalmazott a munkahelyén dolgozik, a legtöbb vezető elvárja tőle, hogy nyolc órán keresztül folyamatosan „elfoglalt” legyen. Rosszabb esetben ezt a „busywork-kel” érik el.

Az angol nyelv híres arról, hogy pragmatikusan egyetlen szóba sűrít olyan fogalmakat, amiket más nyelveken csak mondatokkal lehet kifejezni. Ilyen fogalom például a „busywork”, ami a felgyorsult világban egyre jobban frusztrálja a munkavállalókat és azt jelzi, hogy olyan feladatokat kapunk a főnökünktől, ami nagyjából csak arra jó, hogy akkor is legyen mit csinálnunk, ha már elvégeztük a fontos feladatainkat a munkahelyen és fenntarthassuk az „elfoglaltság” látszatát.

Amikor egy alkalmazott a munkaidejét tölti, a legtöbb vezető elvárja tőle, hogy nyolc órán keresztül folyamatosan „elfoglalt” legyen. Ez vagy azt jelenti, hogy a hatáskörébe tartozó feladatokat végzi, vagy azt, hogy megtalálják számára a módját annak, hogy a kezében legyen valamilyen munkával kapcsolatos projekt. Sokszor még akkor is fenn kell tartani az elfoglaltság látszatát, ha éppen a munkafolyamatokban egy kis szünet áll be és igazán megérdemelnénk egy kis lazítást.

Ha nem látszunk elég elfoglaltnak, egyes vezetők rögtön közbelépnek, hogy lefoglalják a kapacitásainkat. „A busywork olyasmi, aminek nincs célja” – mondja Randy Clarke vezetői kompetenciafejlesztő tréner, aki szerint

ez a fajta „munka” nem vezet semmilyen cél elérése felé, nem fejleszti az embert, sem cég a működését vagy szervezeti kultúráját.

Kész van már a jelentés?

 
Remek példa a „busywork-re” egy értelmetlen jelentés összeállítása, egy táblázat színkódolása vagy egy már ellenőrzött prezentáció lektorálása. Egy 2016-os tanulmány szerint 600 irodai dolgozó a munkanapjának mindössze 39 százalékát töltötte tényleges munkájával, a többi időt értekezletekkel, e-mailek megválaszolásával és olyan elfoglaltságokkal töltötte, mint például a vezetők számára készített helyzetjelentések írása. 

Nagyon elfoglaltnak mutatjuk magunkat

A folyamat már az iskolában elkezdődik és erre vagyunk szocializálva: a szorgalmat gyakran – és tévesen – azonosítják a jó teljesítménnyel. Egy tanulmány kimutatta, hogy a magasan képzett munkavállalók munkaidejük átlagosan 41 százalékát töltik azzal, hogy olyan munkát végeznek, amit könnyen kioszthatnának másokra, csak azért, hogy elfoglaltabbnak és fontosabbnak tűnjenek a munkahelyükön.

Egy 2021-es tanulmány kimutatta, hogy a szünetek beiktatásával kapcsolatos bűntudat olyan nagy, hogy a home office-ban dolgozók is érzik ezt fajta a nyomást: az amerikai távmunkások 60%-a nem mer időt szakítani magára a munkanap során.

Randy Clarke szerint a vezetőknek jobban át kellene gondolni, hogy milyen feladatokat osztanak ki az alkalmazottaknak. Amikor menedzsereket és vezetőket képez, azt tanácsolja, hogy kerüljék a „busywork” jellegű feladatokat, ehelyett tervezzenek be lazább időszakokat, és „keressenek olyan valódi feladatokat, amelyek hozzáadott értéket teremtenek”.

Szerző: K.T.
Fotó: Envato

H I R D E T É S