Lehet, hogy már a múlt feledésében van, amikor legutoljára új állásra pályáztál, de az interjúk előtti izgalmat még lehet fel tudod idézni magadban. Ebben a cikkben a stay interjúról lesz szó.
Az interjú fogalma mindenki számára ismerős, de talán kevésbé ismert annak „stay” formája. A stay interjú egy olyan beszélgetést jelent, amelyet a munkaadó és a meglévő alkalmazott között zajlik. Az a lényege, hogy a vállalat megértse, miért marad az alkalmazott a cégnél, mi motiválja és milyen tényezők befolyásolhatják a távozási szándékát. Azaz egyáltalán nem egy új pozíció betöltésére érkező jelöltekről van szó. Ez egy olyan proaktív eszköz és lehetőség, amely segít az alkalmazottak megtartásában, a munkahelyi elégedettség növelésében. Ugyanakkor az esetleges problémák korai felismerésében is hatékony lehet.
Mit jelent a stay interjú a munkaadó számára?
Javítja a munkavállalók elégedettségét, lojalitását, ezzel megelőzi a nem kívánt fluktuációt. A módszer lehetőséget teremt arra, hogy a problémák időben felszínre kerüljenek és a megoldás felé tereljék a feleket. Segít azonosítani azokat a tényezőket, amelyek elégedetlenséget okozzák. Jobban megérthetővé válnak az egyéni igények és motivációk, ezáltal pedig személyre szabott megoldásokkal bírhatják maradásra a dolgozókat.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ez a beszélgetés olyan légkörben zajlik, amely mindenki számára kellemes. A kommunikáció nyílt és őszinte a felek között. A munkavállalónak azt kell éreznie, hogy bármit mond is, biztonságban van és nem kell félnie a következményektől.
Érdemes bizonyos időszakonként beiktatni ezeket az interjúkat, még mielőtt bármi probléma jelentkezne. A vezetőnek meg kell hallgatnia a beosztottjait és ne a vitára hegyezze ki a beszélgetést. A meghallgatás csak az egyik rész, de vezetőként erre érdemes reagálni, mert ha elmarad a változás, akkor a dolgozó úgy érezheti, hogy semmibe veszik. A stay interjút mindig a közvetlen vezetők végezzék, mert ez még közvetlenebb beszélgetést jelenthet és egyben a kapcsolat, a megismerés is mélyülhet.
Mire ügyeljen a munkavállaló?
Egy ilyen beszélgetés során érdemes nyíltan beszélni az elégedettségről és az esetleges problémákról. Remek alakom arra, hogy kiderüljön a főnök számára, hogy milyen is a munkahely. Fontos azonban, hogy ne csupán a problémák kerüljenek szóba, hanem remek módja annak is, hogy ötleteket és megoldásokat soroljon fel.
A stay interjú hatékony eszköz lehet a fluktuáció csökkentésére, ha a cég valóban figyelembe veszi a munkavállalók véleményét és konkrét lépéseket tesz az alkalmazottak elégedettségének növelésére. Olyan értékes párbeszéd a munkaadó és a munkavállaló között, amely elősegíti az elégedettség és az elkötelezettség növelését és ez mindkét fél számára fontos.