milliárdos, sikertörténet, sikersztori, siker
milliárdos, sikertörténet, sikersztori, siker

Hajléktalanból milliárdos – egy amerikai álom története

blank
blank

H I R D E T É S

John Paul DeJoria története egy hamisítatlan amerikai álom. Gyermekkorát mélyszegénységben töltötte, élete során többször lett hajléktalan, és autókban kellett aludnia, de végül sikerült a nagy áttörés. Személyes vagyonát ma mintegy 4 milliárd dollárra becsülik és két ikonikus céget épített fel.

DeJoriának kezdetben nem osztott nyerő lapokat az élet, egyedülálló édesanyja szegénységben nevelte fel, így neki és testvérének maguknak kellett besegítenie a családfenntartásba. Kilencéves korában a bátyjával karácsonyi üdvözlőlapokat és újságokat árultak, hogy pénzhez jussanak. Végül az anyja már nem tudta eltartani, így nevelőszülőkhöz került, ami végül oda vezetett, hogy csatlakozott egy kiskorú bűnözőkből álló bandához, és hajléktalan lett, autókban hajtotta álomra a fejét. DeJoria azonban hajléktalanként is megtalálta a módját, hogy dolgozzon: volt gondnok, futár, benzinkutas és sok minden más is, amíg végül belépett a haditengerészethez.  Ezután azt remélte, hogy főiskolára mehet, de egyszerűen nem engedhette meg magának. Ezért öt éven át házról házra járva enciklopédiákat árult. Ennek a tapasztalatnak köszönheti az első fontos üzleti leckéket:

“Az életben fel kell készülni arra, hogy rengeteg visszautasítást fogsz kapni”

– mondta később a Forbes-nak nyilatkozva erről az időszakáról. DeJoria megtapasztalta, hogy milyen érzés, amikor becsapják előtte az ajtót, ami megtanította neki, hogy a siker érdekében

“az 51. ajtónál ugyanolyan lelkesnek kell lenned, mint az 50. ajtónál, még akkor is, ha előtte mind az 50 ajtó becsukódik az orrod előtt”.

Az, hogy mélyen belevésődött ez a lecke, az megmutatkozott akkor is, amikor már elkezdte megvetni lábát az üzleti életben. A hajápolási termékek piacával 1971-ben a Redken Laboratories-nál ismerkedett meg, de végül 1975-ben kirúgták. DeJoria ezután egy másik hajápoló céghez csatlakozott, de a növekvő eladások és a csapattagként elért sikerei ellenére ismét elbocsátották. A következő munkahelye a Trichológiai Intézetben volt, és innen is kirúgták végül. Tehát kudarc, után kudarc, majd egy újabb kudarc következett, ő mégis folytatta.

“Amikor az ember a padlón van, a legtöbb ember a múltra gondol, és arra, hogy mi vezetett oda. Ez nem vezet sehova. Gondolj arra, hogy mi a következő lépésed. Ne a múlton rágódj, hanem menj előre!”

– tanácsolja DeJoria. 

Végül úgy döntött, hogy tapasztalatait felhasználva saját céget alapít fodrász barátjával, Paul Mitchell-lel, és egy 700 dolláros kölcsön segítségével. Megalapította a Paul Mitchell Systems nevű céget nem kis kockázatot vállalva, ebben az időszakban ismét nem volt pénze arra, hogy házat béreljen, így az autójában lakott. Bár az első két évben nehézségekbe ütköztek, a harmadik évben már 1 millió dolláros bevételt értek el. Ezután a rakétaként lőtt ki a cége, és 2011-re évi 900 millió dollárt keresett. A siker kulcsa az volt, hogy csak a fodrászoknak és nem a kiskereskedelem számára akartak eladni prémium kategóriás termékeket.

Paul Mitchell halála után barátjával, Martin Cowley-val megalapította a Patrón Spirits Company-t, és a House of Blues alapítótársa lett. „Ami a Patrónt illeti, a legfinomabb tequilát akartuk előállítani, amit az emberek valaha is kóstoltak; olyan tequilát, amitől másnap nem leszelnek rosszul, olyat, amit élvezettel ehet kortyolni.” – mondta a vállalkozásról.

John Paul DeJoria tippjei a sikerhez

  • 1. Bármilyen szolgáltatást nyújtasz, vagy bármilyen terméket akarsz eladni, ügyelj arra, hogy az a legjobb minőségű legyen.
  • 2. Nincs olyan, hogy megfelelő gazdasági környezet. Vállalkozást indítani bármikor lehet.
  • 3. A sikeres emberek megteszik azokat a dolgokat, amelyeket a sikertelen emberek nem akarnak megtenni. Például azzal, hogy többet dolgoznak mint mások, gyakran hétvégén, vagy éjszaka is.
  • 4. Kerüld azokat az embereket, akik nem tesznek boldoggá. Ne hagyj teret a negatív embereknek vagy negatív befolyásnak az életedben. Ez igaz a magánéletre és az üzletre is.

Szerző: K.T.

H I R D E T É S