tippek pozitív munkahelyi kapcsolatok kialakításához
Forrás: Envato

7 tipp, hogy jóban legyél a munkatársaiddal

blank
blank

H I R D E T É S

Sokat tehetünk azért, hogy pozitív munkahelyi kapcsolatok épüljenek ki munkatársainkkal.

Korábbi cikkünkben azt hangsúlyoztuk, hogy mind a munkavállalók, mind a munkaadók sokat profitálnak abból, ha a szervezeten belül jó minőségű, szinte baráti munkatársi kapcsolatok jönnek létre. A minőségi kötelékek azonban nem maguktól alakulnak ki. Nézzük, ennek érdekében miket tehetünk pontosan!

1. Akarjunk kapcsolódni másokhoz!

Ne gondoljuk, hogy a munkahelyen szükségszerűen nélkülöznünk kell a baráti kapcsolatokat! Legyünk kíváncsiak és érdeklődők mások iránt. Kezdeményezzünk beszélgetéseket, ne várjunk arra, hogy mások szólítsanak meg bennünket. Ha egy kezdeményezésünk nem sikerül, ne vonjuk le azt a következtetést, hogy minden munkatársi kapcsolatunk kudarcra van ítélve.

2. Köszönjünk, mosolyogjunk minél többet!

Vegyünk észre másokat, ne menjünk el egymás mellett szó nélkül. Próbáljuk minimalizálni az elidegenedést! A mosoly megközelíthetőnek mutat bennünket, és a kutatások szerint saját hangulatunkra is jó hatással van. Ez azt jelenti, hogyha rossz a kedvünk, érdemes széles mosolyt villantani másokra, vagy a tükörbe, mert a faciális feedback hipotézis szerint a jókedv tettetése képes előidézni magát a jókedv érzését. Konyhanyelven mondva, agyunk a mosolyból azt a következtetést vonja le, hogy jól érezzük magunkat.

3. Kerüljük az ítélkezést, moralizálást!

Mi emberek rosszul tűrjük, ha bírálnak, kritizálnak bennünket. Hiába tudjuk, hogy nem vagyunk angyalok, mások ítélete, kritikája nem csupán érzékenyen érint bennünket, hanem egyenesen fizikai fájdalommal jár. Az agy ugyanis nem tesz különbséget testi és lelki fájdalom között. Ha valaki a rosszallását fejezi ki irántunk, ugyanaz az agyterület aktív, mint amelyik akkor, ha bokán rúgnak bennünket. Ne okozzunk hát szükségtelen fájdalmat másoknak.

4. Dicsérjünk sokat és szabadon!

Vegyünk észre minden jót, minden pozitív változást a környezetünkben! Köszönjük meg, amit értünk tettek! Köszönjük meg szóban, köszönjük meg írásban! Fejezzük ki az elismerésünket másoknak. Mondjuk el, ha tetszik az, amit egy munkatársunk tett vagy mondott. Mondjuk meg a főnökünknek, ha tetszik az, amit tett vagy mondott. Persze ehhez észre kell vennünk, ha mások jót tesznek – ehhez pedig el kell hinnünk, hogy mások is tehetnek jót.

5. Bocsássunk meg!

Minden kapcsolatban előfordulhatnak hullámvölgyek. A munkahelyen a stressz, az időnyomás vagy a teljesítménykényszer miatt kicsúszhat a szánkon egy rossz mondat, elhangozhat egy mondat emelt hangon vagy rossz hangsúllyal. Akaratunk ellenére is megbánthatunk bárkit. Ha ez előfordulna, képesnek kell lennünk belátni a hibánkat és bocsánatot kérni. Ez nagyon nehéz. Ennél is nehezebb a másik oldalon állni és megbocsátani. Ám, ha képesek vagyunk a gyors megbocsátásra, helyreállhat a kapcsolatunk és javulhat saját lelki egészségünk.

6. Puszi, érintés, ölelés.

A vírushelyzet sok negatív hatással jár. Sajnos olyan apró kapcsolatfenntartó gesztusoktól is megfosztott bennünket, mint a puszik, értintések és ölelések pillanata. Pedig mindezek bizonyítottan jót tesznek még az egészségünknek is. Paul Zak, az oxitocin (lánykori nevén a szeretet hormon) kutatója szerint, napi 8 ölelés által jobb hellyé tehetnénk az egész világot.

7. Mit tegyünk azokkal, akiket nem kedvelünk a munkahelyen?

Bánjunk tisztelettel mindenkivel a munkahelyen, de különösen azokkal, akiket nem kedvelünk! Velük kapcsolatban még nagyobb energiával és még nagyobb elszántsággal alkalmazzuk a fenti tanácsokat.

Szakértő: Sipos Tünde, tréner

#munkatars #munkahely #mentalisegeszseg #munkahelyikapcsolatok #csapatepites #pszichologia

H I R D E T É S