Amikor megpályázunk egy állást, azt várjuk, hogy azt a pozíciót töltjük majd be, amire jelentkeztünk. Egy nemrégiben közzétett, a startupok munkaerő-felvételét vizsgáló tanulmány azonban azt mutatja, hogy ez nem mindig van így..
A cégeknek manapság folyamatosan változó körülményekhez kell alkalmazkodnia, ezért gyakran előfordul, hogy az álláshirdetés feladása után változik meg minden. Megváltoztathatják a munkaköri leírást, felvehetnek valakit egy másik munkakörbe, mint amire jelentkezik, vagy adódhat úgyis, hogy még sincs szükségük új munkatársra, bármilyen frusztráló is lehet ez a jelentkezők számára. Az okok ismerete és megértése azonban kulcsfontosságú az álláskeresők számára.
Miért változtatnak a cégek az álláshirdetés feladása után?
A theconversation.com a startupok munkaerő-felvételéről szóló tanulmányához több mint 100 startup alapítóval, vezetővel és alkalmazottaikkal, álláskeresőkkel és a startup közösség szakértőivel készített interjút. Elemezték az interjúkat, hogy megértsék, hogyan és miért változtak az állások ebben az időszakban, és két fő mintát találtak.
Megállapították, hogy egyes munkáltatók tudatosan használják a felvételi folyamatot arra, hogy kitalálják, milyen igényei vannak a cégüknek és ennek megfelelően határozzák meg az új pozíciókat. Ilyen esetekben a munkáltatók tudják, hogy szükségük van valakire, de még nincs világos elképzelésük arról, hogyan fog kinézni az adott munkakör.
Személyi asszisztens helyett irodavezető
Más esetekben a munkaköri feladatok megváltozása nem egy tervezett folyamat része. Előfordulhat, hogy a felvételt végző vezetők a betöltendő állások egyértelmű leírásával kezdik, de nem találnak olyan jelölteket, akik rendelkeznek a keresett készségekkel, és végül újrafogalmazzák és újra meghirdetik ezeket az állásokat. A theconversation.com által megkérdezett vezérigazgató is így tett, miután túl sok olyan jelentkezés érkezett, amely meghaladta azt a képzettségi szintet, ami a meghirdetett személyi asszisztensi állás betöltéséhez szükséges. Újra meghirdette az állást, ezúttal irodavezetői pozícióként, amely magasabb szintű képesítést igényelt és azonnal fel is vette a megfelelő jelöltet.
A felvételi folyamat közepén is meggondolhatja magát a cég
Egyes vezetők a felvételi folyamat közepén is meggondolják magukat azzal kapcsolatban, hogy mit szeretnének. A tanulmányban szereplő egyik induló vállalkozásnak a felvételi folyamat kellős közepén sikerült azonosítania azokat a problémákat, amik az értékesítést érintették. Végül a jelentkezések beérkezése után megváltoztatták a meghirdetett pozíciót. Az egyik jelöltnek – aki az eredeti, a teljes ciklust felügyelő értékesítési vezetői pozícióra jelentkezett, felajánlották az új, lead generálást felügyelő marketingigazgatói posztot azzal az ígérettel, hogy egy éven belül betöltheti majd azt a pozíciót, amire eredetileg jelentkezett.
Végül pedig a vezetők néha olyan nagyszerű jelöltekre bukkannak, akik átírják a terveiket. A tanulmányban szereplő egyik startup cég elment egy állásbörzére abban a reményben, hogy egy középszintű programozót talál, és végül egy kezdő programozót és egy marketingigazgatót vett fel helyette.
Szerző: K.T.
Fotó: Envato