Először is, kezdjük azzal, hogy mit ne tegyél. Ahogy közeledik az év végi ajándékozások ideje, semmiképp se stresszelj a kollégáknak szánt ajándékok miatt, mert szerencsére az erre vonatkozó etikett kevésbé bonyolult, mint gondolnád. Az alábbiakban a munkahelyi ajándékozásnál fontos tedd és ne tedd lista következik 5+1 pontba szedve. Hagyd, hogy ezek az alapvető tudnivalók vezessenek át a karácsonyi szezonon és az újévben.
1. Mielőtt összeállítanád a bevásárlólistát, bölcs dolog ellenőrizni a céged ajándékozási szabályzatát, már ha van ilyen..
Az ilyen irányelvek segítenek a cégnek elkerülni a valós és vélt érdekellentéteket. Az ünnepek mindig jó alkalmat kínálnak arra, hogy az alkalmazottak, az ügyfelek, beszállítók és más üzletfelek megajándékozzák egymást, ezért okos dolog, ha a cég egyértelmű szabályokkal rendelkezik az ajándékozásra vonatkozóan, hogy megelőzze a későbbi problémákat. A vállalati ajándékozási szabályzatnak meg kell határoznia, hogy a cég alkalmazottja kitől és milyen körülmények között fogadhat el ajándékot és útmutatást kell adnia arról, hogy mit illik és mit nem illik elfogadni ajándékként.
Ha nincs ilyen szabályzat, akkor még inkább érdemes tovább olvasnod a cikket, mert ezek a szempontok sokat segítenek a munkahelyi ajándékozásnál:
2. Ne adj ajándékot a feletteseidnek!
Megbízható szabály a munkahelyi ajándékozással kapcsolatban: az ajándékoknak lefelé kell áramlaniuk a céges hierarchián, nem pedig felfelé. A főnök vagy a vezető adhat ajándékot a közvetlen beosztottaknak, a dolgozók pedig „oldalirányban” cserélhetnek ajándékot egymással. De alkalmazottként alapvetően nem szabad ajándékot adnod a felettesednek.
Ha azonban különleges alkalom van az ünneplésre, az egész csapat gyűjthet pénzt, hogy csoportos ajándékot vásároljon a vezetőnek vagy a cégtulajdonosnak. Ha a csapat meg kívánja ünnepelni például egy felettes 20. munkaévfordulóját vagy kivételes szakmai teljesítményét, egy csoportos ajándékkal kifejezhető a megbecsülés.
3. Ne adj ajándékokat a teljesítményértékelés idején!
A munkahelyi ajándékozásnál az időzítés a legfontosabb. Ha közvetlenül az éves értékelés előtt adsz ajándékot a vezetődnek, az rosszul sülhet el. Bár az indíték ártatlan lehet mégis a szándékodat megvesztegetési kísérletként értelmezhetik.
4. Maradj profi!
Mindig vedd figyelembe, hogy az ajándékválasztás hogyan kommunikálja a munkahelyi szándékodat. Érdemes átgondolnod, hogy az akit megajándékozol – és a többiek, akik látják ezt – hogyan értelmezhetik az ajándékodat.
Kerüld a személyes tárgyak ajándékozását (például parfüm, ruha vagy ékszer), illetve a munkahelyen jellemzően nem megengedett tárgyak, vagy poénosnak gondolt tárgyak (alkohol, vagy szexi fehérnemű a szingli kollégádnak). Helyette vehetsz például desszertet, könyvet vagy más, „semleges” tárgyat, ami professzionális módon tükrözik a figyelmességedet.
5. Tartsd be az ajándékozási limitet!
Tartsd be a munkahelyi ajándékokra vonatkozó kiadási korlátokat. A meghatározott összeg túllépése valószínűleg kellemetlen érzéssel tölti el a munkatársaidat és ismét csak félreértésre adhat okot a szándékaidat illetően. A készpénz ajándékozása elfogadhatatlan, az ajándékkártyák és az ajándékutalványok viszont elfogadható ajándékok lehetnek. Egy kiskereskedelmi cég ajándékkártyája fantáziadúsan becsomagolva például nagy sikert arathat.
+ 1 ne gyakorolj nyomást a csapatodra, vagy a kollégáidra
Csoportos ajándékozásnál például maradjunk a realitások talaján, nem kell nagy dolgokat vásárolni, hogy villantsunk a főnöknek, vagy a tulajdonosnak. Egy pénzszűkében lévő kolléga például kényelmetlenül érezheti magát, ha olyan összeggel kell beszállnia az ajándékozásba, amit jelenleg nem engedhetne meg magának: ez negatív hangulatot, kirekesztettség érzését vagy neheztelést szülhet. Soha ne gyakorolj nyomást senkire, hogy járuljon hozzá az ajándékozáshoz, bármennyire is úgy gondolod, hogy a kollégád megengedheti magának. Ugyanez az irányelv érvényes akkor is, amikor arra kéred a kollégákat, hogy adakozzanak jótékony célokra.
Szerző: K.T.
Fotó: Envato