A munka és a magánélet közötti egyensúly megtalálása kemény feladat, pláne akkor, ha alapjáraton szereted a munkád, örömmel tölt el a tevékenység. Így ugyanis nehéz lehet megszabni azokat a bizonyos határokat, viszont a mentális egészséged szempontjából mindenképpen fontos. Most hoztunk neked néhány tippet, amik segítségével könnyebben alakíthatod ki azt a bizonyos harmóniát.
Nem kell mindent elvállalnod
Egy munkahelyen természetesen nagyon fontos, hogy jól tudj csapatban dolgozni, továbbá az is növelheti a népszerűséged, ha a kollégák tudják, számíthatnak a segítségedre. Sőt, az is plusz pont neked, ha bevállalsz egy-két extra projektet, műszakot, nyilván nem pusziért, de a feletteseid biztos, hogy örömmel nyugtázzák, ha látják a lelkesedésed. Viszont fontos, hogy ne ess át a ló túloldalára! Nem kell mindent is elvállalnod. Ha nincs plusz kapacitásod vagy úgy érzed túlhajszolod magad, akkor egész egyszerűen most ne te jelentkezz, amikor az extra feladatok kerülnek kiosztásra. Amennyiben más nem áll készen, hogy elvégezze a feladatot, a főnökeid pedig rád szeretnék bízni, akkor bátran kérj velük egy meetinget, ahol el tudod mondani, szívesen és örömmel segítesz, de nem mindig. Hiszen pihenésre, nyugalomra, szabadidőre neked is szükséged van. Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy innentől kezdve oda a lelkesedésed, csupán arról van szó, hogy tisztában vagy vele, mit is és mennyi mindent vagy képes 100 százalékon teljesíteni. Ami nem fér bele, azt nem szabad erőltetni.
Kellenek a szünetek
Akár irodában, akár otthonról dolgozol nagyon lényeges, hogy ne feledkezz meg a képernyőmentes percekről. Egyszerűen nem reális elvárás, hogy mondjuk 9-től délután 5-ig egyhuzamban a monitor előtt ülj és droid módjára végezd a munkád. Kisebb szünetekre szükség van, sőt erről még jogszabály is rendelkezik, ami így szól:
A munkavállalónak joga van óránként 10 perces szünetet tartani a képernyős munkavégzésében. Nem, ez nem egyenlő azzal, hogy 10 perc szünetet kap a munkavégzés alól. Nem jelent kávészünetet vagy cigaretta szünetet, hanem 10 percig más típusú munkát kell végeznie. Lehet ez akár fénymásolás, irattár rendezés vagy bármi egyéb munka, ami a munkaköréhez köthető, de nem a monitor előtt zajlik.
Ez tehát alapvetően nem munkaközi szünetet jelent, de a feletteseddel esetleg meg tudod beszélni, hogy ezekben a 10 percekben sétálsz mondjuk egyet a ház körül, ha egyébként más, nem képernyő előtti munkával nem tudod kiváltani ezt az időt.
Ne zavarjanak
Munka közben hajlamos lehetsz azt gondolni, hogy akkor feltétlenül elérhetőnek is kell lenned a külvilág számára. Nos, ez valamilyen szinten igaz is, hiszen a munkaadóid előnyös, ha utol tudnak érni, pláne, a mondjuk otthonról dolgozol és személyesen nem tudnak oda menni hozzád. Mások, barátok, ismerősök, családtagok számára viszont nem kell mindig ugrásra készen lenned, szóval munka közben egész nyugodtan benyomhatod a telefonodon a ne zavarjanak funkciót. A mai telefonokon ráadásul be tudod állítani, hogy ilyenkor kiknek a hívását jelezze a készülék, szóval állítsd be a feletteseid számát, a többieket pedig némítsd. Ugyanígy ignoráld bátran a Messenger üzeneteket is, ha valaki ezen megsértődik az nem a te szegénységi bizonyítványod. Ha netán szóvá teszik, hogy miért nem válaszolsz, kedvesen próbáld meg elmagyarázni, hogy munkaidőben próbálsz a feladataidra koncentrálni, amint pedig időd engedi, reagálni fogsz.
Forrás: The Every Girl
Szerző: G.P.