Rengetegen imádnak otthonról dolgozni: gondoljunk csak például a kismamákra, az egyedüllét hatására jobban teljesítőkre, vagy a másodállást vállalókra. A járványhelyzet azonban sok olyan munkavállalót is home office-ba kényszerített, akik egyébként semmiképp sem adták volna fel az irodában, közösségben való tevékenység előnyeit. Bármilyen körülmények között is kerültünk kapcsolatba az otthoni munkavégzéssel, fontos odafigyelnünk rá, hogy ez semmiképp ne lehessen ránk negatív hatással. Néhány tippet gyűjtöttünk össze, melyek segítenek.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok az emberek, akik otthon kezdnek dolgozni – még a nagyon eltérő szakmák ellenére is – hasonló problémákkal küzdenek. A legkülönfélébb médiákban mindenféle jótanács megtalálható azzal kapcsolatban, hogy mit kell figyelembe venni az otthoni munkavégzés során. Akadnak jogi és biztosítási kérdések, technikai tippek, de most nézzük a home office pszichére gyakorolt hatását.
1. Előbb a munka, aztán a rendrakás!
Az agyunk egy különleges trükköt alkalmaz annak érdekében, hogy ne kelljen korán reggel munkához kezdenünk. De ne dőljünk be neki! Inkább keressünk egy kellemes zugot a lakásban, intézzünk el néhány feladatot, dolgozzunk egy órácskát, vagy többet. Ezután – szükség esetén – már belekezdhetünk a házimunkába. Így nem csak nem fogunk „elkésni a munkából”, de lelkiismeretfurdalás nélkül rakunk rendet később magunk körül úgy, hogy az nem megy a feladataink rovására.
Sőt, ha belegondolunk a járvány elleni intézkedések eddigi alakulásába, sajnos abból indulhatunk ki, hogy még jó sok időnk lesz – más, bulisabb szabadidős lehetőségek híján – takarítani, még az olyan helyeken is vígan törölhetünk port, mint a radiátorcsövek mögött, vagy az ajtókeret felső részén.
2. Pucéran is lehet dolgozni, csak nem mindig érdemes
Sokhelyütt olvasni, hogy home office-ban ugyanúgy kell felöltözni, mintha csak az irodába indulnánk. Ez azonban nem feltétlenül mindig igaz. Sokkal inkább attól függ, mely öltözékben vagyunk képesek a legjobb teljesítésre. Ha valaki úgy érzi, pizsamában vagy meztelenül is képes megfelelően helytállni, miért ne tehetné?
De vigyázat: azért abba a hibába ne fussunk bele, hogy megfeledkezünk erről és ádámkosztümben ülünk be egy videóhívásba is! Ugyanígy érdemes arra is figyelni, hogy ne említsük meg minden második mondatunkban, hogy egyébként a kedvenc mackónadrágunk van rajtunk, az mégis csak furcsa lenne.
3. Online is megmaradhat a közösség, ha megfelelő az infrastruktúra
Az ember társas lény. Elég közhelyes, nem igaz? Viszont ettől még igaz. Szükségünk van interakciókra, közös programokra, arra, hogy tudjuk mit csinál épp a közvetlen kollégánk. Akár munkaügyről, akár privát témáról van szó, próbáljunk meg időről-időre beiktatni egy „közös kávészünetet” valamilyen videós alkalmazáson vagy csak telefonon keresztül!
Kicsit csoportterápiás jellegűnek tűnhet ez a dolog, de ettől még jó hatással lesz ránk: azt az érzést kelti, hogy a mindennapok nem változtak meg teljes mértékben, még mindig egy csapat részei vagyunk.
4. Elengedhetetlen: koncentráció és nyugalom
Otthon egész más tényezők zavarhatnak meg minket a koncentrációban, mint az irodában: a gyerek valami hihetetlenül hangos és rettentően izgalmas filmet néz a tévében; a szomszéd épp most döntötte el, hogy ő lesz a következő Niccolò Paganini; a kutya szétrágta az összes karácsonyi dekorációt; vagy valami hasonló.
Ha ezek miatt csupa olyan dolog jut eszünkbe, ami a legcsekélyebb mértékben sem kapcsolódik a munkánkhoz, ragadjunk cetlit vagy Word-dokumentumot és írjunk listát mindenről, amivel majd munkaidőn kívül szeretnénk foglalkozni: fejhallgatót venni a gyereknek, megöntözni a virágokat, kölcsönkérni a szomszéd hegedűjét és odaadni a mindenevő kutyának, új karácsonyi díszeket vásárolni, felhívni a nagyszülőket, és a többi.
Mindemellett nem árt, ha saját nyugalmunk és főnökünk elégedettsége érdekében beszerzünk egy pár zajszűrős fülhallgatót, esetleg jóval olcsóbb füldugót.
5. Tartsunk szünetet és néha dicsérjük meg magunkat!
A munkavégzés során elengedhetetlen néha egy kicsit megállni, de csakis úgy, hogy utána vissza is tudjunk térni feladatainkhoz. Vannak nehezebb és könnyebb napok, figyeljünk magunkra, arra, milyen időközönként kell szünetet tartanunk! Nagyon lényeges az is, hogy ne ugyanott töltsük a pihenőidőt, ahol dolgozunk. Menjünk kicsit távolabb a számítógéptől, de esetleg érdemes az agyunkat is kiszellőztetni az erkélyen vagy egy kis sétával.
Nem csak a szüneteket érdemeljük ki egy sikeres munkanapon, hanem bizony a dicséretet is. Ezt azonban home office-ban, jobb híján csak magunktól várhatjuk. Vezessünk a to-do-lista mellett egy have-done-listát is, vagyis ne csak a még előttünk álló, de a már teljesített kihívásokat is jegyezzük fel! Ezekért pedig jár a jutalom: mindegy, hogy egy szelet csoki, kedvenc filmünk, vagy bármi más legyen az.
+1 Nem vagyunk teljesen egyedül
Egyedül, vagy sem, de tovább kell mennünk. Viszont emlékezzünk rá, hogy ha mindannyian egyedül vagyunk, akkor végül is ebben együtt vagyunk. Szünetekben vagy szabadidőnkben írjunk néhány számunkra kedves embernek! Hisszük vagy sem, ez most rengetegüknek sokat fog jelenteni.
Forrás: https://www.spiegel.de
Szerző: T.M.
#homeoffice #mentalisegeszseg #munkaszervezes #lockdown