Buszsofőr
Iskolások állnak az iskolabusz előtt

A következő buszon…?

blank
blank

Természetesen a munkavédelmi előírások minden munkavállalóra és minden munkakörben vonatkoznak. Elméletben mindenkinek kötelező, a gyakorlatban pedig mindenkinek érdemes betartania őket, dolgozzon akármilyen területen… és vannak szakmák, ahol maximálisan és kiemelten érdemes odafigyelni. Kertész Csaba munka-és tűzvédelmi oktatóval szomorú apropóból időzünk a témánál.

Néha felborzolja a kedélyeket egy-egy olyan hír, mint amilyen például a sajnálatos módon nemrégiben balesetet szenvedett autóbusz esete volt. A számok tükrében: kilenc halott, hét súlyos sérült és negyven könnyebb sérült. Számok, statisztikák, emberéletek, sorsok.

A szállítás, a szállítmányozás mindannyiunkat érint, vagy sofőrként, vagy utasként veszünk részt a közlekedésben, többek között a munkahelyünkre menet is! Autót vezetünk, vagy a hátsó ülésen utazunk, esetleg a tömegközlekedési eszközöket használjuk, és a forgalmi helyzetnek való másodpercenkénti kitettségünk minden esetben maximális. Ráadásul vannak olyan munkavállalók, akiknek munkájukhoz hozzátartozik a vezetés, ilyenek például az autóbuszok sofőrjei is. Ha végignézzük, mekkora kihívás-és stresszfaktorokkal jár a rendszeres járművezetés, sajnos egyáltalán nem csodálkozhatunk, hogy néha baj történik. Különösen igaz ez az autóbuszvezetők munkájára, lássuk, hányféle próbatétel vár rájuk nap, mint nap.

Első és egyik legfontosabb stresszfaktor, hogy míg egy személyautó vezetőjeként magamért, a szembejövőkért felelek, esetleg még az autóban utazó néhány személyért, az autóbuszvezető mögött munkanapjai során folyamatosan és rendszeresen nagyon sokan ülnek. Általában nem csak felnőttek, hanem gyerekek is. Lehet, hogy egy egész iskolás vagy óvodás csoport és kifejezetten hosszú úton.

Az autóbuszvezető ilyenkor, legyen akár az utazási iroda alkalmazottja, vagy alvállalkozója, nyilván igyekszik maximálisan kiszolgálni az utasok igényeit is. Például, ha gyerekek ülnek mögötte, valószínűleg legalább egynek- kettőnek hányingere lesz, vagy folyamatosan meg kell állni miattuk. A gyerekek általában zajosabbak is és sokkal inkább igénybe veszik a sofőr periférikus figyelmét, nyilvánvalóan jóval nehezebb így feladatára koncentrálnia. A forgalmi helyzet mindig kihívás: ha dugóba kerül, akkor araszolnia kell a kocsisorral, és mire végre meglódul, már türelmetlenné válhat, ha nappal vezet, akkor a szemébe süt a nap, vagy éppen a ködben, az esőben lát nehezen. Természetesen ezen mechanikus hatások egy része kiküszöbölhető, például speciális napszemüveggel, egyéb védőeszközökkel. Általánosan elmondható ugyanakkor, hogy a forgalom zaja, a busz monoton zötykölődése és motorhangja még akkor is álmosítja a sofőrt és lankasztja a figyelmét, ha csak nappal vezet huzamosabb ideig… halmozottan igaz ez az éjszakai műszakra!

Nem véletlen, hogy a munkavédelmi előírások nagyon szigorúak a hivatásos sofőrök pihenőidejének ütemezését illetően: egyetlen pillanatra elég ugyanis elbóbiskolni, vagy kimaradnia a figyelemnek és máris kész a baj!

Érdemes tehát nagyon komolyan venni a pihenőidőt, ahogy a rendszeres orvosi vizsgálatokat is, amelyek célozzák az érzékelés tesztelését és a sofőr állapotának rendszeres felmérését is.

Hogy a baj bekövetkeztekor papíron kié a felelősség, néha nem is olyan egyszerű tisztázni, mégis nagyon fontos, hogy minden résztvevő, akár a megbízó, akár a sofőr maximálisan figyeljen oda az előírásokra, és igyekezzen inkább túlteljesíteni őket! A sofőr általános egészségügyi és pszichés állapotának kiegyensúlyozása kulcskérdés. Emberéletek múlnak rajta.

Fotó: Envato

Szerző: B.E.

#munkavedelem #munkahelyibaleset #pihenoido #szallitas