Generációs problémák, előítéletek vagy éppen valami más? Most eláruljuk, hogy a jelenlegi tanulmányok szerint mi lehet az oka annak, hogy a Z generáció fiataljait gyakran kirúgják nem sokkal a felvételük után a munkahelyekről. A friss diplomások jelenleg nincsenek könnyű helyzetben a munkaerőpiacon.
A Z generációval kapcsolatban született kutatás
Az Intelligent.com, egy fiatal szakembereknek a munka világában való eligazodást segítő platform, közel 1 000 amerikai vezetőt kérdezett meg a tanulmány érdekében, amit év elején publikáltak. Ebből kiderült, hogy az amerikai cégeknél egyre inkább már “trenddé” válik a Z generációsok elbocsátása. Miután nézeteltérésbe keveredtek ezzel a nemzedékkel, minden hatodik főnök azt mondja, vonakodik újabb friss diplomásokat felvenni. Eközben minden hetedik vezető elismerte, hogy nem is tervezi a jövőben azt, hogy ebből a korosztályból keres munkaerőt.
A Z generáció és a hozzáállás – Mi lehet a probléma?
A kérdés az, hogy hol siklik félre a Z generáció beilleszkedése? A munkáltatók szerint sok fiatalból hiányzik a motiváció és a kezdeményezőkészség. A kutatásban a megkérdezettek 50 százaléka azt mondta, hogy ez volt az oka annak, hogy kirúgtak fiatal munkavállalókat.
A főnökök azt is kiemelték, hogy a Z generációt gyakran jellemzi a nem professzionális hozzáállás, a rendezetlenség és a gyenge kommunikációs készség. Emellett pedig olyan problémákat is kiemeltek, mint az állandó késés, a nem megfelelő irodai öltözet, valamint a nem munkahelyhez illő nyelvezet.
Mostanra a munkaerő-felvételi vezetők több mint fele arra a következtetésre jutott, hogy a friss diplomások nincsenek felkészülve a munka világára. Emellett több mint 20%-uk szerint a diplomások nem képesek megbirkózni a munkaterheléssel. Ennek hátterében az állhat, hogy a főiskolai és egyetemi hallgatók nincsenek felkészítve arra, mi várja őket a munkaerőpiacon. Emiatt azonban az Amerikai Egyesült Államokban és Az Egyesült Királyságban már el is kezdődtek kezdeményezesek, amelyek segíthetnek abban, hogy a fiatalok talpraesettebbek legyenek.
Például a Michigan State University azt tanítja a hallgatóinak, hogyan kezeljenek egy hálózati (networking) beszélgetést, beleértve azt is, miképpen vehetik észre, ha a másik fél kezd unatkozni, és ideje továbblépni. Egy londoni középiskola pedig 12 órás tanítási napot próbál ki, hogy felkészítse a diákokat a felnőtt életre.
A Z generáció hozzáállása nagyon sokat számít
A munkáltatók azt is elárulták, hogy sokkal elnézőbbek és segítőkészebbek lennének a Z generációsokkal, ha látnák azt, hogy pozitívan állnak a munkához, valamint tudnak kezdeményezni. Az Intelligent fő oktatási és karrierfejlesztési tanácsadója, Huy Nguyen azt javasolja a friss diplomásoknak, hogy figyeljék, hogyan kommunikálnak a kollégák, így megérthetik az új cég kultúráját. Ebből könnyebb lesz felmérni, mi a megfelelő módja a másokkal való együttműködésnek. Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója szintén úgy gondolja, hogy a vezetők szívesebben dolgoznak pozitív emberekkel, így a Z generációval kapcsolatban is ez számít leginkább.
A végzettség nem minden
A Facebook atyja, Mark Zuckerberg úgy gondolja, hogy a tehetség és a személyiség sokkal többet számít, mint az, hogy valaki hány diplomát szerzett. Persze a tanulás fontos, valamint hasznos is, de bizonyos készségek nélkül elképzelhetetlen, hogy valóban sikeresek legyünk. A Cisco brit vezetője, David Meads például 16 éves korában abbahagyta az iskolát, és úgy tűnik, hogy nem bánta meg. Korábban így nyilatkozott:
A hozzáállás és a képességek fontosabbak, mint hogy milyen betűk szerepelnek a neved után, vagy milyen papíron igazolt képesítéseid vannak.
Azt pedig ne felejtsük el, hogy a Z generációsok számos jó és fontos tulajdonsággal rendelkeznek, amelyekből előnyt kovácsolhatnak a munkaerőpiacon. Az egyik kulcsfontosságú dolog, hogy az internettel, közösségi médiával és modern technológiákkal nőttek fel, így gyorsan alkalmazkodnak új digitális eszközökhöz és szoftverekhez. Továbbá pedig nyitottak az új ötletekre, kreatívan közelítik meg a problémákat, és hajlandók kipróbálni alternatív megoldásokat. A multitasking pedig az erősségük, egyszerre képesek több ügyön, platformon is dolgozni. A lényeg az, hogy működjön a kommunikáció köztük és az idősebb korosztályok között.
Forrás: Fortune
Kiemelt kép: Freepik