Családi vállalkozás
Forrás: Envato

Tényleg a bedőlés felé haladnak a magyar családi vállalkozások?

H I R D E T É S

5 évben belül több mint 50 ezer családi vállalkozást érint a generációváltás kérdése. A legtöbben hallani sem akarnak eladásról, leginkább a gyerekeikre bíznák azt, amit ők felépítettek az elmúlt 30 évben.

A rendszerváltás idején létrejött családi cégek természetes öregedése komoly kérdéseket vet fel a szektor jövőjével kapcsolatban. Statisztikák szerint a családi vállalkozások többsége a második generációt sem éri meg. Ugyanakkor ők adják a GDP 65 százalékát.

Az ismert magyar családi cégek 71 százalékában szülő-gyermek kapcsolat áll. A tulajdonosok háromnegyede bízik abban, hogy gyermekük fogja átvenni az irányítást, de csak 25 százalékuk biztos abban, hogy pontosan ki lesz az utódja.

Mi lesz, ha nem lesz utánpótlás?

Sokan nem akarják eladni a céget. „Az ő esetükben nem a vállalat értékesítésével megszerezhető profit a szempont, hanem az, hogy amit az évek során kemény munkával felépítettek, az a későbbiekben is a család jólétét szolgálja.” – mondta Kövi-Varga Anna Róza közgazdász. „A családi vállalkozások tulajdonosai úgy gondolják, hogy nem csupán tőkével rendelkeznek, hanem felelősséggel is vannak az embereik, termékeik, és az ügyfeleik iránt. Ezek a tulajdonosok nem csak eszközöket, inkább egyfajta vagyont adnak át az utódnak, amit a család már generációk óta épít, fejleszt. A nagyfokú érzelmi kötődés miatt különös figyelmet kell szentelni az utódlásnak. Ez nem egyetlen esemény a vállalkozás életében, hanem egy hosszú folyamat, amelyet tudatosan elő kell készíteni és meg kell tervezni a siker érdekében.”– tette hozzá a szakértő.

Jó gyakorlatok

Kövi-Varga Anna Róza kiemelte, nagyon fontos, hogy az idősebb vezető támogassa az utódot a változás kultúrájának kialakításában. Arra kell összpontosítani, hogy csapatként hogyan tudnak hozzájárulni a vállalat sikeréhez.

Előnyös lehet, ha a potenciális utód a saját családi vállalkozásba való belépés előtt máshol is vállal munkát. Mindezek mellett nélkülözhetetlen egy időpont kitűzése, amikor az előd az irányítást, valamint a felelősséget is átadja a következő generáció számára. Így van ideje mindkét félnek lelkiekben és fizikálisan is felkészülni a generációváltásra.

Rendkívül fontos a folyamatos kommunikáció, az új generációnak csapatként kell működnie. Mindenek előtt azt kell szem előtt tartani, hogy a családi kapcsolat fontosabb, mint az optimális üzleti döntés meghozatala, mert hosszú távon ez az, amire építeni lehet. – hangsúlyozta Kövi-Varga Anna Róza.

Fotó: Envato

H I R D E T É S