Tehetünk-e bármit azért, hogy megtartsuk a munkahelyünket? És mit tehet a munkáltató, ha elmenni készül a legjobb embere? Mit tegyünk, ha veszélyben a szakmai önbizalom?
Számos munkaerőpiaci felmérés szerint a munkahelyek biztonsága, a kiszámíthatóság, stabilitás értéke feleerősödött a pandémia alatt, és fontos a szakmai önbizalom is. A Randstad Workmonitor felmérése például azt mondja, a magyar dolgozók is komoly áldozatokat hajlandóak vállalni a munkahelyük megtartása érdekében.
A szakmai önértékelést szem előtt kell tartani
HR- esek szerint annak ellenére, hogy több szektorban nagy leépítés volt a járvány miatt, alapvető változások nem történtek a hazai munkaerő-piaci struktúrában. Szerintük hosszabb távon érdemes megtartani a dolgozókat. Ezt pedig nemcsak a munkáltatóknak, hanem a munkavállalóknak is érdemes fejben tartani.
„Az igazán jó szakemberek minden vállalatnál a legértékesebb erőforrások, őket kell felkutatni, illetve meg kell határozni, kik az igazán tehetséges dolgozók, a kulcsemberek a cég életében. Rájuk kell fókuszálni, mert mindenkit sajnos nem lehet megtartani.” – mondta Horváth-Bükkösdi Fanni, a Jobcapital Executive Search tanácsadója. „Fontos egy stratégia, melyben látható, kik azok a munkatársak, akiket hosszú távú szeretnének a cég felé elkötelezetté tenni.”
Az ambiciózus, fejlődésorientált, rugalmas, a változásokhoz alkalmazkodni tudó, pozitív attitűdű, elkötelezett, lelkes dolgozókra érdemes külön figyelmet fordítaniuk a vezetőknek, fontos róluk gondoskodni, a motivációs faktoraikat időről időre feltérképezni és személyre szabottan motiválni őket.
Vajon, van-e mindehhez eszközük és érzékenységük a cégeknek?
„Van pár általános eszköz, ami működőképes az ambiciózus embereknél – ilyen a kihívást jelentő, értelmes feladatok biztosítása, a célok tisztázása, az önállóság meghagyása, a vezető bizalma a munkatárs tudásában és a munka elismerése.” – mondta Horváth-Bükkösdi Fanni. „Érdekes, hogy a vezetők többsége azt hiszi, a pénz a legfontosabb motiváló eszköz, a tapasztalatok azonban azt mutatják, a megbecsültség, a visszajelzés és a törődés sokkal nagyobb súllyal bír.” – tette hozzá.
Az elköteleződési folyamat elindításának első lépése a megfelelő onboarding
Sok helyen az első három hónapra felállítanak egy strukturált beillesztési folyamatot, ami már jó megalapozása lehet egy jó együttműködésnek. „Kutatások szerint az új munkatársak 60 százaléka az első hat hónapban eldönti, hogy szándékában áll-e hosszú távon az adott cégnél maradni. És ha ebből az első három hónap egy jól megtervezett onboardinggal zajlik, akkor meredeken megemelkedik annak az esélye, hogy elköteleződjön a cég mellett.” – emelte ki a szakember, hangsúlyozva a kiválasztás fontosságát. A fejvadászok célja megtalálni azt a szakembert, akinek nemcsak a képességei, de a személyisége, értékrendje is jól illeszkedik a szervezeti kultúrába és a vezető elvárásaihoz.
Fotó: Envato
#onbizalom #karrier #pandemia #onboarding #hr #megtartas