munkahely, rivalizalas, konfliktus, teljesitmeny
munkahely, rivalizalas, konfliktus, teljesitmeny

Van egy riválisod a munkahelyeden, tudtad?

blank
blank

H I R D E T É S

Sokszor éppen a jó teljesítmény válik a feszültségek okozójává a munkahelyen is.

Talán nem is gondolnád, de a legtöbbeknek van legalább egy riválisa a munkahelyén. Igen, neked is. Furcsa, de miközben könnyű megnevezni azokat a kollégákat, akikkel munkán kívül is jólesik egy kávé, azt már nehezebb észrevenni, hogy ki az, aki jobbszeretné, ha holnaptól más állna a névjegykártyádon.

De hát minden munkahelyen van versengés, nem? Van igen, bizonyos mértékig természetes és hasznos is. Egyrészt segít a vezetőnek meglátni kik a csapat legjobban teljesítő tagjai, másrészt motiválóan hathatnak az erre fogékonyakra. Ha azonban hosszútávon fennmarad és rivalizálássá változik, akkor folytonos stresszt okoz, kihat a teljesítményre és a motivációra is, nem beszélve arról, hogy gátolhatja az együttműködés hatékonyságát a versengő kollégák között.

Ezek a tényezők súlyosbíthatják a helyzetet:

A transzparencia hiánya

A versengés legtöbbször az erőforrásokért zajlik. Előléptetés, plusz fizetés, ajándékok, juttatások, sőt, akár a visszajelzések egyenlőtlen elosztása is feszültséget szülhet a kollégák között. Minél világosabb és konkrétabb, hogy milyen lépések, eredmények szükségesek a javak eléréséhez, annál kevésbé valószínű, hogy egymástól irigyelnék el a kollégák.

A jó teljesítmény

Igen, ennek van egy pici hátránya is. Ha jól teljesítesz, többnyire jó visszajelzéseket kapsz, az pont a fentiek miatt irigységet szülhet a kollégákban. Ez az irigység azonban általában egyoldalú, vagyis lehet, hogy azt hiszed, hogy jóban vagytok a kollegáddal, ő viszont ki nem állhat és strébernek nevez a hátad mögött.

Szervezeti kultúra

Ha a cégen belül mindig azokat a kollégákat emelik ki, akik sokat túlóráznak, a jutalmazáshoz pedig extrém teljesítmény szükséges, akkor nem csak a stressz és a nyomás, de a versengés is több lesz a csapaton belül.

A kulcs a fair és átlátható működésben rejlik. Ha a főnök kiszámítható, és következetes módon jutalmazza és dicséri a kollégákat, akkor kevesebb figyelem lesz azon, hogy épp mit csinál a másik és a fókusz visszakerül arra, hogyan hozza ki magából mindenki a maximumot.

Forrás: BBC
Szerző: B.B.
Fotó: Envato

H I R D E T É S