toborzas z generacio
z generació toborzása

A Z generáció más, még a toborzás terén is?

blank
blank

Az életben semmi sem állandó csak a változás. Ez a hangzatos mondat megállja a helyét a munka világában is, hiszen a generációk közti különbség nemcsak a munkához való hozzáállásban, de a munkahelyre csalogatásban is mást mutat.

Ezek a mai fiatalok! Naná, hogy már a szüleiktől is eltérnek, nemhogy attól, amit a nagyszülők képviseltek. Nincs ebben semmi különös, ez mindig is így volt. A Z generáció esetében ez a különbség még a munkavállalás terén is megmutatkozik. Ha pedig máshogyan csinálják ezt is, akkor bizony a toborzásuk esetén is más szempontok a hívogatók számukra.

Már a vérükben van az online világ

A Z generáció fiataljai már beleszülettek a digitalizációba, így már kicsi koruktól ismert az internet és annak használata sem ördögtől való. Ennek köszönhetően a technológiahasználatuk is sokkal fejlettebb, mint a szüleiké, akik jóformán felnőttként találkoztak csak. Egyértelmű, hogy mindez a toborzásukra is hatással van.

Miben különbözik a Z generáció munkába csábítása?

A korábbi nemzedékekhez képest ők teljesen más tulajdonságokkal rendelkeznek, amelynek köszönhetően olyanok jelenthetnek motivációt és vonzerőt már a toborzás során is, mint:

Digitális jellegű toborzás: Igazi digitális bennszülöttként az online környezet teljesen természetes számukra, így a közösségi média felületei, az online állásportálok azok, ahol nagyobb sikert lehet elérni. Aktív álláskeresőként szinte biztos, hogy valamelyik állásportál applikációja megtalálható okoskészülékükön. Egyáltalán nem riadnak meg a videóalapú interjúztatástól sem, sőt számukra talán meg ez a szimpatikusabb megoldás.

Számít a hitelesség: Nem érdemes mást mutatni, mint ami a valóság, mert a Z-k azonnal felállnak, ha mást tapasztalnak, mint amivel odacsábították őket. Egyszóval a hitelesség mérvadó. Adnak mások véleményére is, ezért, ha valami új lehetőség van kilátásban, biztosra vehető, hogy ez a korosztály felkutatja mások reakcióit és ezt is mérlegelik a döntés meghozatalakor.

Rugalmasság: Legyen az távmunka vagy home office és jelentsen az akár csak heti 1-2 napot, máris sokkal szimpatikusabb a fiatalabb nemzedék számára. Ez a fajta rugalmasság hatalmas vonzerő, amely ugyan a koronavírus-járvány előtt is létező volt, de kétségtelenül akkor tetőzött. Mára azonban nagy vonzerőt jelent és ezt alátámasztja a Deloitte felmérése, miszerint a fiatalabb nemzedék tajainak 75%-a a hibrid munkavégzést részesíti előnyben. Mint ahogy az is fontos szempont, hogy kiegyenlített legyen a munka és magánélet közötti egyensúly.

Nincs (sok) idő: A digitalizált korral minden felgyorsult és ezek a fiatalok ehhez vannak szokva. A toborzás során is érdemes felgyorsítani a folyamatokat, ugyanis nem viselik jól a hosszúra húzott kiválasztási folyamatot. Nemcsak elriasztja őket, de inkább mást választanak.

Az érték a lényeg: Persze, a Z-k is pénzből élnek, de sokkal inkább a jövőbe tekintenek, ezért fontos szempont számukra, hogy az adott vállalat hogyan tekint a környezetvédelemre, milyen társadalmi hatással bír, mennyire befogadó.

Fejlődés lehetősége: A Z generáció tagjai jól tudják, hogy a technológia folyamatosan változik és ezt ők követik is. Ennek következménye az is, hogy szeretik az legújabb technikai eszközöket maguk körül. Ők nem ijednek meg attól, ha újat kell tanulniuk, új eszközökkel kell megismerkedniük. Sőt, számukra ez kihívás és a fejlődés lehetőségét kínálja, ami vonzerőként hívogatja őket. Nemcsak munkát keresnek, hanem olyan helyet, ahol folyamatosan fejlődhetnek.

Visszajelzés: Mindenkinek jól esnek az elismerő szavak, ha valamit jól csinálunk, de a Z-k ezt elvárják. Akkor tudják, hogy jó vagy rossz az irány, amelyen haladnak, ha visszacsatolást kapnak. Ők már nem az a nemzedék, amelyik meghunyászkodik és tűr, valamint egy munkahelyen dolgozzák le az életüket. Kiemelkedő fontossággal bír számukra a munkahelyi közösség.

Az alkalmazkodás ideje következik

Munkaadói oldalról már megtapasztalhatták, hogy a Z generáció idősebbjei már megjelentek a munkaerőpiacon, és hamarosan egyre többen lesznek. Mindez a jelenben is alakítja a vállalatok toborzási folyamatát, hiszen, ha be akarják vonzani ezeket a tehetséges fiatalokat, akkor meg kell találni a közös nyelvet.

Szerző: Rónai Márta
Kép forrása: Pexels