z generacio, rugalmassag, munkahely, munka vilaga, karrier (1)
z generacio, rugalmassag, munkahely, munka vilaga, karrier (1)

A Z-generáció rugalmassága nagy erény, szükségük is van rá

blank
blank

H I R D E T É S

A generációk közötti különbség jól érzékelhető, fiatalként szakadékként élhető meg mindez és a munka világában is ugyanúgy megtapasztalható. A legfiatalabbak pedig még csak most kóstolgatják a munkát vagy még az iskolapadban ülnek.

Az alfák még mit sem tudnak a munkáról, hacsak az iskolai feladatok elvégzését nem vesszük annak. Ők azok a gyerekek, akik 2010 után születtek, vagyis a legidősebbje is csak 13 éves. A munka területén velük még nem lehet számolni, azonban a Z-kel már igen. Az 1995 és 2009 között született fiatalok (vagyis a 14-28 év közöttiek) esetében az idősebbek már egy ideje kóstolhatják a munkát. Habár mindenki egyedi és utánozhatatlan az egyes generációk mégis azért különbözhetnek olyan élesen egymástól, mert mást és máshogyan éltek meg, más hatások érték őket.

A Z-k és kihívásaik

Esetükben a magánélet fogalma is más megvilágítást kap, hiszen jelen van a globalizáció. Kognitív képességeik korábban megmutatkoznak és gyorsabban is fejlődik, ezért egészen fiatalon is felnőttes jegyeket mutathatnak. Szabadidejüket szívesen töltik az online térben a számítógép előtt, vagy a telefonba olvadva és ugyan ennek leginkább csak a negatívumait szokták emlegetni, azért van benne pozitív is: jobb a figyelemmegosztásuk, nyitottabbak, rugalmasabb a gondolkodásuk is.

A Z-k és alfák szülei az X-ek és Y között lehetnek, akik gyermekkorukat még nem a számítógép előtt, de még nagyon a televízió előtt sem töltötték. A műsorválaszték és a csatornák is sokkal szegényesebbek voltak, hétfőnként pedig még adás sem volt. Ők csak jóval később, gyerekkoruk végén vagy fiatal felnőttként ismerték meg a világhálót, az informatikai tudást is csak szép fokozatosan szedték össze. Ezzel szemben a Z-generáció már egy olyan világba született, ahol jelen volt az internet és a számítógép, nem véletlenül nevezik digitális bennszülötteknek őket. Nekik már vérükben van informatikai és technikai jártasság, nem okoz gondot az sem, ha valami új lép be. Sokkal jártasabbak a technikában, fejlettebb a felhasználói ismeretük, eszközhasználatuk és flexibilisek.

A Z generáció tagjai közül már többen dolgoznak, de köztük még vannak tanköteles vagy iskolát végző diákok, hallgatók, így arra még nincs pontos rálátás, hogy a gazdaságot hogyan és mennyire befolyásolják. Amiben jellemzően eltérnek már az X, Y generációktól, hogy vásárlásaikat előszeretettel bonyolítják le online módon és számukra fontosabb az, hogy bármihez (bármikor) hozzáférjenek, mintsem az, hogy birtokolják. 

Akik már a munkaerőpiacon vannak és saját keresettel rendelkeznek, azok arra törekednek, hogy hitelt ne kelljen felvenniük, igényük van a pénzügyeik tudatosságának növelésére. A multitasking, vagyis az egyszerre több feladat párhuzamos végzésére nemcsak alkalmasok, de állandóan jelen van az életükben, a hétköznapjaikban is. Ez pedig annyira leterheli őket, hogy a beszélgetéseket nem élőszóban ejtik meg, hanem a különböző platformok segítségével küldenek üzeneteket, amit talpig borítanak emojikkal, rövidítéseket használnak (amelyet a baby boomerek, az X-ek és Y-ok nem vagy alig értenek). Mindez hatással van a figyelmükre, a koncentrációra, a pontos munkavégzésre, mert csökken a precizitás és a kommunikációs képesség is.

A Z generáció tagjai úgy állnak a világ elé, hogy meg kell küzdeniük azzal a fajta környezetszennyezéssel és annak komoly hatásával, amely a megélhetést korlátozza, veszélyezteti. Mindezt nulla tapasztalattal és gyakorlattal.

A nagy vehemenciával munkába álló fiatal generáció szembe találja magát az idősebekkel, akik már bőven rendelkeznek tapasztalattal és előfordul, hogy egymással szemben állnak. A Z generáció ugyanis olyan stigmákat hordoz magán, mint lustaság, érdektelenség, motiválatlanság. Az idősebbek hozzá vannak szokva, hogy ők dirigálnak és hozzájuk alkalmazkodnak és ez elveszi a figyelmet arról, hogy felfedezzék a Z-k erényeit. A több generációs munkahelyi együttműködés szinte mindenhol jelen van, ezért a Z generáció tagjai elővehetik azt a nagy rugalmasságot, amely annyira jellemző rájuk. Ezek a fiatalok sokkal nyitottabbak és elfogadóbbak az idősebbek tanácsaival szemben, mint fordítva.

Rónai Márta

H I R D E T É S