amazon, online vasarlas, sikertortenet, jeff bezos
amazon, online vasarlas, sikertortenet, jeff bezos

Az Amazon sikerének kulcsa

blank
blank

Ha azt mondom, hogy amazon, akkor valószínűleg nem a harcos nők jutnak az eszedbe, hanem az Amazon, nagy A-val, mint a világszerte ismert online vállalat. Mit tud ez a cég, ami világhírűvé tette?

Az Amazon.com Seattle városából indult el. 1994-ben Jeff Bezos alapította és indította útjára egyszerű online könyvkereskedését. Talán Bezos sem gondolta, hogy két évtizeddel később azt mondhatja el „szülöttjéről”, hogy az a világ egyik legnagyobb vállalatává nővi ki magát. Mindez persze azt is hozta, hogy Bezos nem szűkölködik az anyagiakban. 

Egy igazi amazon

Bezosnak munkájából adódóan rálátása volt arra, hogy a könyvek eladása ugyan folyamatosan nő, de egy cég sem volt, amely uralni tudta volna mindezt. Ez vezette odáig, hogy elindítsa saját online könyvesboltját, hiszen a könyves szakma nyitott volt az új lehetőségekre. Az Amazon.com megszületésével létrejött a dotcom vállalatok egyike, amely azért kap ezt a nevet, mert olyan szeretett volna cégének, amelyet a keresések során azonnal kidob az internet, mivel az ábécé elején van.

Jócskán túlnőtt azon a könyvesbolton, amiként indult. Habár amerikai cég, de a globális piacon éppúgy jelen van és már nemcsak a könyvek, CD-k és DVD-k értékesítése a fő profilja, hanem audiovizuális tartalomszolgáltató, tárhelyértékesítő.

Vajon miért nőhetett ilyen naggyá az Amazon? 

A szerencse valameddig bizonyára nagy tolóerő lehet egy cég életében, de a sikert csak arra fogni bizonyára badarság. Az Amazon sikeréhez mindenképp szükség volt egy Jeff Bezosra, aki komoly akadályokat ugrott meg és azokra innovatívan reagált.

Ambíció és innováció

Bezos olyan ambiciózus volt, hogy sosem elégedett meg a jelenlegi állapottal, hanem mindig többet akart. Az Amazon alapítója és csapata a jövőbe tekintve hitt az innovációban és olyan megoldásokat keresett, amelyre azelőtt senki sem gondolt és főleg senki sem valósított meg. Az online könyvesbolt egy olyan online piactérré vált a kezük között, amely még itt sem állt meg, hanem szerepet vállal a szállításban, a felhőszolgáltatásokban, a mesterséges intelligencia terén is.

A vásárló az első

Valószínűleg ez sem lett volna elegendő az Amazon sikeréhez, ha nem olyan a hozzáállásuk a vásárlókhoz, amilyen. A cég ugyanis azon az elven működik, hogy a vásárlót helyezi középpontba és az a legfontosabb, hogy a vevő a leggyorsabban és legegyszerűbben rátaláljon a keresett termékre.

Szállításban gyors

De még mindig nem működne zsírozottan a rendszer, ha a logisztika és a szállítmányozás akadozna. Arra törekednek, hogy a rendelés teljesítése akár aznap megtörténjen. Ezzel új szintre emelte a szállítást és a versenytársak fölé tudott emelkedni.

Adatelemzés

Nagy gondot fordítanak a vásárlói adatok elemzésére. Az így kinyert adatokat pedig arra használják fel, hogy megértsék az ügyfelek preferenciáit és azáltal tudják alakítani a termékbeszerzést, valamint a marketingstratégiát. Ebben nagy segítséget jelent a mesterséges intelligencia is.

Hűség értékelése

Az előfizetéses ügyfelek számára számos előnyt kínál az Amazon, így gyorsabb és gyakoribb is lehet a vásárlás. A pontrendszer ugyancsak előnyökkel jár, de nemcsak a vásárló számára, hanem a cég is jól jár azzal.

Ruhapróba online

A mesterséges intelligenciának köszönhetően a vásárlók egyedi igényeit is felmérhetik, de a személyes stylist alkalmazás még abban is segíthet, hogy könnyebb legyen választani a ruhák között.

Minivállalatok a gigában

Az Amazon minivállalkozásokat hoz létre annak érdekében, hogy mindegyik egység a lehető legjobban működjenek.

Szerző: Rónai Márta