blank

2020, te drága!

blank
blank

H I R D E T É S

Milyen kihívásokat tartogatott a cégek számára az idei év, ki hogyan reagált, ki mint fizetett rá, vagy nyert rajta – általános körkép egy szervezetfejlesztő megfigyelései alapján.

Amikor a cégek a 2020-as év céljait 2019 végén kitűzték, még bizonyára nem igazán számított senki arra, hogy egyetlen „aprócska” tényező így keresztülhúzza a számításokat és átrendezi a térképet. Ezzel együtt eltérések mutatkoztak abban, kit mennyire ért váratlanul a helyzet, vagy ki készült fel rá tudatosabban. Olyan profi HR-eseket is említhetünk, akik folyamatosan monitorozták a külföldi példákat és eljárásrendet, és amikor itthon is bevezették a protokollintézkedéseket, már felkészülten tértek át pár nap leforgása alatt a home office-ra a csapatukkal együttműködve. Ezzel együtt azonban sok helyütt nem ez volt a jellemző, és fogalmazhatunk úgy, hogy sokan idén csak „kapkodták a fejüket”.

Az átállások ezzel együtt több-kevesebb sikerrel mégis gördülékenyen zajlottak, hála annak, hogy a legtöbb ember otthonában már valamilyen szintű kütyüarzenál áll rendelkezésre, a megfelelő sávszélességű internettel. A rendszergazdáknak így is jutott bőven a kihívásokból – cserében ők biztosan nem veszítették el állásukat, megbízásaikat.

Ne feledjük, ebben az időszakban az internetnek (és a home office-ban dolgozó szülőknek) az oktatás átállását ugyanúgy le kellett követnie az online térben, mint a munkáét.

Ráadásul kapásból jogi kérdések is merültek fel, és ezek nyomában elvégzendő adminisztratív teendők is akadtak bőven a kialakult új helyzetre való tekintettel. Szerződésmódosítások, egészségvédelmi intézkedések, esetleges szabadságolások, csak hogy messzebbre ne menjünk.

A kötelező elemeken túl meghatározó volt a cégvezetők gondolkodása a helyzetet illetően. Tavasszal az ajánlások mentén igyekezett mindenki az általa legjobbnak és legfelelősségteljesebbnek tartott döntést meghozni. Természetesen ágazatonként eltért, mennyire van szükség személyes jelenlétre a munkavégzés során. A gyártó, vagy bizonyos szolgáltató tevékenységet ellátó cégek nyilván nem tudtak olyan rugalmasan reagálni, mint az irodai, adminisztratív munkaköröket kiszervezők. Ki ne emlékezne a home office-os betonkeverős mémekre és társaikra a közösségi oldalakról. A vezetőknek szem előtt kellett tartaniuk a munkatársak egészségének védelmét éppen úgy, mint a szabályokat, javaslatokat, illetve az alkalmazottaikba helyezett bizalmuk is megmérettetett. Valószínűleg azon vállalkozások tulajdonosai, vezetői, akik már eddig is eleve bizalommal telibb légkört alakítottak ki a cégen belül, nem éltek át olyan szorongást, mint azok, akik először kényszerültek kiengedni a kezükből a gyeplőt és egyébként mindig is a folyamatos ellenőrzésre esküdtek volna. Természetesen lehetőségük adódott a home office-ban elvégzett munkák számon kérésére is, miközben mindenkinek elő kellett venni a legtoleránsabb, legegyüttműködőbb verzióját, tudván, hogy a home office-ban elvégzett munka idejére esett paralel a szülők gyermekeik digitális oktatásában való támogató részvétele is.

Az idei év tehát minden tekintetben gyújtópontba helyezte az emberek egymásra utaltságának felismerését, és valódi csapatként volt érdemes gondolkodni az előrelépés érdekében. Ráadásul a hosszú távú, valóban sikeres válságkezelő stratégiák felépítéséhez sem a szorongás alapú reakciók bizonyulhatnak hosszú távon a legműködőképesebbnek. Természetes, hogy egy válsághelyzetben sokan azonnal a megszorításokra gondolnak és a nem azonnal látható, vagy nem kézzel fogható eredményt hozó dolgokon igyekeznek első körben spórolni. Egyes vezetők az alkalmazottak egy részétől is megváltak, vagy legalább a fizetésüket lecsökkentették.

A szorongás alapú válaszok rövidebb távon működhetnek, ám mindenkinek érdemes átgondolnia, mi lehet az időtálló válasz, amit a cseppet sem átmenetinek bizonyuló helyzetre valóban adni készül.

Hogy mit vitt az idei esztendő, azt sokan a bőrükön érezhették. Hogy mit hozott? Minden bizonnyal átalakult egy kicsit a világunk, a szemléletünk… és kirajzolódik majd idővel, milyen változásokat érdemes megtartani a jövőben is.

Szerző: B.E.

#koronavirus #HR #munkaltatok #homeoffice #vallalatikultura #vezetok

H I R D E T É S