Irodai meeting
Forrás: Envato

A munkahelyen is jó bókolni – annak is, aki adja, és annak is, aki kapja

blank
blank

H I R D E T É S

Kapunk-e és adunk-e elég bókot? A kutatások szerint ritkán élünk vele, mert sokat aggódunk mások reakciója miatt.

A pszichológusok az utóbbi időben kezdtek nagyobb figyelmet fordítani a bókra, a korai kutatások többsége a pozitív visszajelzés meggyőző képességét vizsgálta. Több új eredmény azt mutatja, hogy a bók és az együttműködés összefüggenek egymással. A dícséret segítőkészséget vált ki a másikból a kölcsönösség érzése miatt.

A pozitív visszajelzés működését az Intel technológiai vállalat és az amerikai Duke Egyetem is vizsgálta. Közös kutatásukból kiderült, hogy a szóbeli dicséret hatékonyabban növeli a termelékenységet, mint a pénzbeli bónuszok. Az emberek általában nem veszik észre, hogy egy ilyen apró dolognak ilyen nagy hatása lehet” – mondja az amerikai Cornell Egyetem szociálpszichológiai professzora a BBC-nek.

Olyan kísérletekben, ahol a résztvevőket arra kérték, hogy számukra ismeretlen, azonos nemű embernek adjanak pozitív visszajelzést, jellemzően nagyon alulértékelték azt, hogy a másik ember mennyire örülne a dicséretnek, ugyanakkor jelentősen túlbecsülték azt, hogy mennyire találták nehéznek a találkozást. Hasonlóan pesszimista előrejelzést adtak a résztvevők azokban a vizsgálatokban is, ahol ismerős embernek kellett bókot adni.

Pszichológus szakértők szerint ezek a félelmek a résztvevők saját társadalmi helyzetük megéléséből fakadnak; amiatt aggódtak, hogy nem tudják helyesen megfogalmazni a bókot. Kiderült, hogy a címzettnek viszont egyáltalán nem fontos ez az aspektus, csak a kedves gesztus fontos számukra. Természetesen a bókot túlzásba is lehet vinni. Ha túlságosan sokat hízeleg egy egy kollégájának, az bizony lehet, hogy unni fogja, vagy netán visszataszítónak is érezheti.

Más kutatások ugyanakkor azt sugallják, hogy a bókok címzettjei számára örömet okoz a figyelmesség, hatása akár egy héten keresztül is kitart. A kontextust azonban fontos mindig figyelembe venni. Egy jól sikerült előadás vagy egy eredményes szerződés kiváló alkalom lehet a munkahelyen a pozitív visszajelzésre, és az biztosan nem ad okot félreértésre, sokkal inkább a tisztelet kifejezését szolgálja. „A kedvesség nem kerül semmibe, és egy igazán hatékony módszer arra, hogy másokat boldoggá tegyen.”

Fotó: Envato

#kommunikacio #szervezetikultura #hr #etikett #kutatas #pszichologia

H I R D E T É S