érzelmi intelligencia, soft skill, munkahely, karrier
érzelmi intelligencia, soft skill, munkahely, karrier

Így használd az érzelmi intelligenciád a munkahelyeden

blank
blank

H I R D E T É S

Az érzelmi intelligencia alapvető fontosságú nemcsak a személyes kapcsolatokban, hanem az üzleti életben is. Cikkünkben azt vizsgáljuk meg, hogy mi az érzelmi intelligencia, és hogyan használhatjuk ki erejét a munkahelyen?

A téma vezető kutatói szerint az érzelmi intelligencia az önmagunkban és másokban lévő érzelmek felismerésének és megértésének képessége. Ez a megértés pedig segít a döntéshozatalban, a problémamegoldásban és a másokkal való kommunikációban.

Miért fontos az EQ a sikerhez?

Az érzelmi intelligencia fogalma Daniel Goleman 1995-ben megjelent könyvével vált ismertté. Goleman azt állítja, hogy az érzelmi kompetenciák különösen fontos szerepet játszanak a munkahelyen. az érzelmi intelligencia befolyásolja, hogy az alkalmazottak mennyire működnek együtt a kollégáikkal, hogyan kezelik a stresszt és hogyan navigálnak a konfliktusokban? Emellett hatással van a munkahelyi teljesítményre is. Goleman szerint, bár a hagyományos intelligencia, az IQ összefügg a vezetői sikerrel, ez önmagában nem elég. A munkájukban sikeres emberek nem csak okosak, hanem magas EQ-val is rendelkeznek.

Miért fontos az EQ a munkahelyen?

A magas EQ-val rendelkező emberek jobb döntéseket hoznak és több problémát oldanak meg, nyugodtak maradnak nyomás alatt, megoldják a konfliktusokat, nagyobb empátiával rendelkeznek, meghallgatják, reflektálnak és reagálnak az építő jellegű kritikára. Az alacsony EQ-val rendelkező emberek az áldozat szerepét játsszák, vagy kerülik a felelősségvállalást a hibákért, passzív vagy agresszív kommunikációs stílusuk van, nem hajlandóak csapatban dolgozni , túlságosan kritikusak másokkal szemben, vagy elutasítják mások véleményét.

Hogyan váljunk érzelmileg intelligensebbé?

Bár az érzelmi készségek egyesek számára természetesek, bárki fejlesztheti az EQ-ját. Egy 2011-es tanulmány megállapította, hogy azok a résztvevők, akik a kulcsfontosságú érzelmi kompetenciákat gyakorolták, tartós javulást mutattak az érzelmi intelligencia terén. Emellett javult a fizikai és mentális jóllétük, jobbak voltak a társas kapcsolataik, és alacsonyabb volt a kortizol (stresszhormon) szintjük is. Ha szeretnéd fejleszteni érzelmi intelligencia készségeidet, hogy a munkahelyi teljesítményed javuljon, tegyél lépéseket! Az érzelmi intelligencia öt kategóriájában is fejlődést érhetsz el, ezek pedig az önismeret, önfegyelem, szociális készségek, empátia és motiváció.

Ismerd meg önmagad!

Az egyik első lépés az érzelmi intelligencia készségek munkahelyi használatához az, hogy gyakoroljuk saját érzelmeink felismerését. Az önismeret magában foglalja, hogy tudatában vagyunk önmagunk különböző aspektusainak, beleértve az érzelmeinket és érzéseinket is. Ez az érzelmi intelligencia egyik alapvető összetevője. Ahhoz, hogy felismerd az érzelmeidet és megértsd azok okait, először is önismeretre van szükséged.

Gyakorold az önfegyelmet!

Goleman az önfegyelmet az érzelmi intelligencia kritikus részeként határozta meg. Az érzelmek tudatosítása fontos első lépés, de képesnek kell lennünk arra is, hogy megfelelően kezeljük az érzéseinket!

Fejleszd a szociális készségeidet!

A magas EQ-val rendelkező emberek erős szociális készségekkel is rendelkeznek. Mivel ügyesen felismerik mások érzelmeit, képesek a helyzetnek megfelelően reagálni. A szociális készségek a munkahelyen jobb kommunikációhoz és pozitívabb vállalati kultúrához vezetnek. A kiváló szociális készségekkel rendelkező alkalmazottak és vezetők képesek kapcsolatot teremteni a kollégákkal és hatékonyan kommunikálni az ötleteiket. A jó szociális készségekkel rendelkező emberek nemcsak nagyszerű csapatjátékosok, hanem szükség esetén vezetői szerepet is képesek vállalni.

Legyél empatikusabb!

Az érzelmileg intelligens emberek jól bele tudják élni magukat egy másik ember helyzetébe, és megértik, hogyan érez. Az empátia több, mint annak felismerése, hogy mások mit éreznek. Azt is magában foglalja, hogyan reagálsz ezekre az érzelmekre. A munkahelyen az empátia lehetővé teszi, hogy megértsd a kollégák és a felettesek közötti különböző dinamikákat. Azt is lehetővé teszi, hogy felismerd, kié a valódi hatalom.

Dolgozz a motivációdon! 

Az érzelmi intelligencia másik kulcsfontosságú összetevője a belső motiváció. Az erős EQ-val rendelkező emberek általában motiváltabbak, hogy saját céljaikat elérjék. A pénz, a státusz és az elismerés nagyszerű dolog, de a munkahelyükön rendkívül sikeres embereket általában valami más motiválja. Szenvedélyesen szeretik azt, amit csinálnak. Elkötelezettek a munkájuk iránt, szeretnek új kihívásokat vállalni, és a lelkesedésük másokra is ráragad. Nem adják fel ha akadályokba ütköznek és képesek másokat is arra ösztönözni, hogy keményen dolgozzanak.

Szerző: K.T.
Fotó: Envato

H I R D E T É S