exit interju, kilepo interju, felmondas, munkavallalo
Fotó: Envato

Mire jó az exit interjú?

A munkavállaló is fejlődhet ezzel, de a munkáltatónak fontosabb

H I R D E T É S

Az exit, másnéven kilépő interjú akkor történik meg, ha egy munkavállaló úgy dönt, felmond munkahelyén. De kinek és miért fontos ez? 

Kilépés esetén a vezetés, általában HR szakemberek bevonásával egy beszélgetést szervez, melynek keretén belül kiderítik, hogy az alkalmazott miért döntött a távozás mellett. Ebből levonhatják a tanulságokat, amely később nagyban hozzájárulhat a vállalat fejlesztéséhez. Emellett az exit interjú arra is tökéletes lehetőséget adhat, hogy adott esetben meggyőzzék a felmondani kívánó munkatársat, és maradásra bírják.

Exit interjút, kilépő interjút nem minden cég alkalmaz, pedig számtalan előnye van mindkét fél számára. Mivel ekkor már felszabadultabb az ember, így őszintén nyilatkozhat a munkahelyről, és az őt ért negatívumokról, amik miatt ezt a döntést meghozta. Hiszen gondoljunk bele, alapesetben nem ülünk le rendszeresen elmondani a felettesünknek, hogy mi zavar bennünket, és mely területeken javasolnánk változtatást, így ez egy tökéletes alkalom arra, hogy erre sor kerüljön. A vezetés számára kiderülhetnek olyan információk, amelyekre eddig senki nem világított rá, és ez nagyban segíti az ő munkájukat is.

De miért is jó egy vezetőnek, ha olyan információkhoz juthat, amelyekhez normál körülmények között nem lenne lehetősége?

Így nagyobb eséllyel lesz majd egy fix, kialakult csapata, akikkel hosszútávon, jó munkakörülmények között dolgozhat. Levonhatja a következményeket, és megtudhatja, hogy mi az a folyamat, ami leggyakrabban a felmondáshoz vezet. Ha több kilépő interjú alkalmával hallja ugyanazokat a megállapításokat, véleményeket, akkor kezdeményezheti az azonnali változtatásokat, így csökkentve az esélyét annak, hogy további kollégák távozzanak a cégtől. Vannak olyan alkalmazottak azonban, akik annak ellenére, hogy már nem lesznek a vállalat tagjai, mégsem szeretnének közvetlen nyilatkozni az okokról. Erre megoldás lehet, ha nem szóban, hanem írásban fejthetik ki a véleményüket, és akár anonimitásukat megtartva írhatják le gondolataikat. Nem érdemes viszont sokáig húzni az interjú megszervezését, ajánlott még a friss élményekkel rendelkező kollégákkal elbeszélgetni. Az utolsó hét vagy nap kiváló alkalom erre, így tényleg a valós benyomásról kaphat még visszajelzést a vállalat. 

Ha tényleg fejlődni szeretne, a munkáltatónak előnyösebb

Mivel egyik fél számára sem a legkomfortosabb a felmondás okairól társalogni, így előnyös, ha előre felkészül mindenki. A cégvezetés részéről érdemes a kérdéseket összeírni, és azt átadni a munkavállalónak, aki át tudja gondolni, hogy mit is fog rá válaszolni. Így nem ér senkit meglepetés, és kényelmesebbé tehetjük az egyébként nem túl hétköznapi szituációt. Nem a legjobb program tehát senki számára ez az elbeszélgetés, de annál hasznosabb, és minden cégnek csakis az előnyére válhat, ha tényleg fejlődni szeretne, minden területet érintve.

Szerző: I.A.
Fotó: Envato

H I R D E T É S