fogadtatás
Forrás: Envato

Itt a megoldás a gyors munkahelyi beilleszkedésre

blank
blank

A cég és a munkavállalók szempontjából is meghatározó, hogy mennyire hatékony az újonnan felvett kollégák beilleszkedési folyamata. A zökkenőmentes betanulás termelékenységi szempontból, a munkahelyen belüli gyors eligazodás pedig a pozitív élmények és a javuló vállalati kultúra miatt éri meg minden résztvevő számára.

Jelenleg a munkavállalók alig fele hallott a munkahelyi beilleszkedés segítésére létrehozott mentorprogramokról, a többi dolgozónál viszont ezek rendkívül népszerűek – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív kutatásából.

Eltérő megoldások az integrációban

A megkérdezett munkavállalók közül csak minden ötödik munkahelyén van kifejezetten a beilleszkedési és fejlődési folyamatokra dedikált mentorprogram, de további 26 százalékuknál kijelölnek olyan mentort, aki segít a munkába való betanulásban és a vállalaton belüli eligazodásban, illetve az esetek harmadában akárkihez fordulhatnak a kérdéseikkel, segítséget kapnak. Mindössze 4 százalékuk közölte, hogy egy új munkavállalónak támogatás nélkül kell beilleszkednie a cégnél és további 8 százalékuk szerint nincs is különösebben szükség segítségre a bekapcsolódásnál.

Ezekhez a hagyományos eljárásokhoz képest a formális mentori program kevésbé közismert: a munkavállalók közel felének például nem is volt tudomása erről a fajta megoldásról, 34 százalékuk hallott már ilyen programról, de még nem volt részese, a megkérdezettek 18 százaléka viszont részese is volt ilyennek korábban.

Ahol van mentori program, ott többnyire elégedettek vele

A mentori rendszert alkalmazó cégeknél dolgozók közül minden harmadik válaszolta, hogy a munkahelyén a próbaidő lejártáig (általában 3 hónapig) tart ez a folyamat, míg minden negyedik esetben 2-3 hét volt a metódus. 11 százalékuk nyilatkozta, hogy a program addig tart, ameddig az új kolléga igényt tart rá, ez akár a cégnél töltött idő végéig is fennállhat. 2 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a betanítási program kizárólag a munkavállaló első napjára korlátozódik.

Ahol nincs, ott többnyire szívesen fogadnák

A mentorprogramban nem részesülő munkavállalók 40 százaléka mondta, hogy sokat segített volna számukra, ha lett volna ilyen rendszer a betanulásuk alatt, míg további 36% szerint kicsivel tette volna könnyebbé a beilleszkedést.

A mentorprogramok fő célja, hogy elősegítsék egy új kolléga bekapcsolódását a vállalat munkafolyamataiba és közösségébe egyaránt. Az újonnan érkező munkavállalóval egy kijelölt kolléga, mint mentor foglalkozik, akinek a bevonás mellett fontos feladata, hogy fogadja a visszajelzéseket a munkavállaló és a felsőbb vezetők részéről egyaránt és ennek mentén javaslatokkal segítse a beilleszkedést.

Az igények megisméséhez a kölcsönös visszacsatolás közvetlen formája a legkifizetődőbb, ehhez viszont a munkaadóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók is érezzék, hogy biztonságban elmondhatják a véleményüket, amit később diszkréten kezelnek az illetékesek. Ha az illetőnek kellemetlen valamiért egy ilyen a szituáció vagy nincs olyan helyzetben, hogy közvetlen visszajelzést tudjon adni a feletteseinek, kifejezetten érdemes beiktatni egy mentort a folyamatba, aki tolmácsolja az észrevételeit a vezetők felé.

Fotó: Envato