kieges-depresszio-munkahely-stressz
Fotó: Envato

Kiégtem vagy depressziós vagyok?

H I R D E T É S

Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk mentális problémánkat, először meg kell tudnunk, hogy kiégés, vagy depresszió-e az, ami megnehezíti munkánkat.

A kiégés és a depresszió hasonló tünetekkel járhat, pedig két különböző állapotról van szó. A szakértők még nem egyeztek meg abban, hogy definiálják a kiégést, mivel nagyon sokféleképpen lehet megélni. Úgy gondolják, hogy a munkával, vagy más olyan folyamatban lévő tevékenységekkel kapcsolatos krónikus stressz okozza, mint például a családtag gondozása vagy a család felnevelése. Mivel azonban a kiégés munkával kapcsolatos, néhány fő tünetet meghatároztak.

Ezek azok:

  • Kimerültség – Az érzelmi vagy fizikai kimerültség érzése és az energiahiány miatti képtelenség arra, hogy megküzdjünk a mindennapos megpróbáltatásokkal, a kiégés gyakori tünete. Néha fizikai tünetek is kísérik ezt, például testfájdalom vagy gyomor- és emésztési problémák.
  • A munkával kapcsolatos tevékenységektől való elidegenedés érzése – Ha úgy érzed, hogy a munkád egyre stresszesebb vagy frusztrálóbb, ezáltal cinikusnak érzed magad a munkáddal és a kollégáiddal kapcsolatban, eltávolodsz a munkatársaitól, vagy egyszerűen csak érdektelenséget érzel a munkád iránt, akkor a kiégés gyakori tünetét tapasztalod.
  • Csökkent teljesítmény – A kiégés negatív érzéseket kelthet benned, és megnehezítheti a feladatokra való koncentrálást. A lomhaság és a kreativitás hiánya is előfordulhat. A mindennapi feladatok gyakran érintettek lehetnek, és az általános teljesítményed is csökkenhet.

A felsorolt tünetek hasonlítanak a depresszió ismert tüneteire, így gyakran előfordul az, hogy valakit kiégéssel diagnosztizálnak, pedig valójában depressziós. Ezért fontos, hogy ne öndiagnosztizáljunk elhamarkodottan. Ha így teszünk, az rossz kezeléshez vezethet, például, ha egy depressziós ember azt gondolja, hogy kiégett, és csak egy vakációra van szüksége, vagy arra, hogy szabadságot vegyen ki. Azoknak az embereknek, akik ’csak’ kimerültek a munkájuk következtében, valóban javulhat egy kis munkamentes időszaktól az állapotuk. Viszont a depressziós emberek számára ez a fajta kezelés csak rosszabbíthat a helyzeten, mivel nekik teljesen másra van szükségük, ami lehet akár terápia, vagy gyógyszeres kezelés. A depressziónak vannak olyan tünetei, ami a kiégesre egyáltalán nem jellemzők.

Mint például:

  • Kevés önbizalom
  • A reménytelenség érzése
  • Öngyilkos gondolatok

Azok, akik a kiégés állapotában vannak, nem mindig depressziósak, viszont a kiégés növelheti a depresszió kockázatát.

Így vessünk véget a kiégésnek

Ha biztosan úgy érzed, hogy kiégésben szenvedsz, ezeket a lépéseket kell megtenned annak érdekében, hogy megszüntesd:

  • Csökkentsd a negatív emberekkel való kontaktot – A negatív emberek energiájukat terjeszthetik feléd, és ronthatják a hangulatodat. Maradj távol tőlük, amennyire csak tudsz!
  • Beszélj a hozzád közel álló emberekkel – Hasznos lehet, ha beszélgetsz partnereddel vagy családoddal arról, hogyan érzed magad a munkahelyeden. Ne gondold, azt, hogy másokat terhelsz. Sőt, a legtöbb embernek hízelgő lesz, hogy ennyire megbízol bennük.
  • Szocializálódj a munkatársaiddal – Azokkal az emberekkel való interakció, akikkel a munkanapjaid töltöd, megkönnyítheti a mindennapjaid. Próbálj beszélgetést kezdeményezni a szünetben, telefonod nyomkodása helyett.
  • Szerezz új barátokat – Az új emberekkel való találkozás elterelheti gondolataid a munkáról, és felpezsdítheti a szociális életed.
  • Vegyél ki egy kis szabadságot – Néha csak egy kis pihenésre van szükségünk. Legyen az szabadság, betegtáppénz, vagy átmeneti szabadság. Fókuszálj azokra a részekre az életedben, amiket szeretsz, és derítsd ki, hol kell változtatásokat végrehajtanod.
  • Próbálj értéket találni a munkádban – Talán ez egy szükséges szerep, amely segít az embereknek, vagy olyan, amely bizonyos készségszintet igényel. Koncentrálj azokra a részekre, amelyeket élvezhetsz.
  • Határok felállítása – A határok az élet minden területén fontosak. Ha nemet mondasz bizonyos feladatokra, akkor visszanyerheted a kontroll érzését.
  • Szánj időt a kikapcsolódásra – Próbáld ki a jógát, meditálj vagy gyakorold az éberséget.
  • Légy kreatív – Próbáljon ki új hobbit, vagy kezdj el újra egy régit. Fess, rajzolj vagy kézműveskedj. A kreativitás erős erő a munka kiégésével szemben. 

Fotó: envato.com

H I R D E T É S