Irodakép
Forrás: Envato

Visszatérés a home office-ból – nem mindig egyszerű

blank
blank

Számos munkavállaló végzett a koronavírus-járvány miatt legalább részben otthoni munkát, de sokan kezdenek visszatérni az irodai életbe. A munkaadókra most nagy felelősség hárul, hogy az alkalmazottak biztonságban érezzék magukat, ne betegedjenek meg, és ezzel teljesítményük ne eshessen vissza.

A pandémia kitörésekor sokan pillanatok alatt kaphattak engedélyt arra, hogy otthonról dolgozzanak, holott korábban esetleg a home office nem is tartozott a munkaadójuk nyújtotta lehetőségek közé. Egyértelmű persze, hogy nem minden feladatkörben tevékenykedők tartoztak ebbe a privilegizált csoportba: eladók, ápolók, rendőrök, kézbesítők esetében nyilvánvaló okokból szó sem lehetett róla, hogy a nappaliból intézzék feladataikat.

Most pedig az látszik egyre inkább, hogy talán könnyű volt a dolgozókat otthoni munkavégzésre átállítani, de az óvintézkedések enyhítésével kiderült, a visszatérés körülményei koránt sem ilyen egyszerűek.

Olyan hatalmas óriásvállalatok, mint a Google vagy az Apple elébe mentek ennek és kijelentették, hogy a munkavállalók év végéig maradhatnak home office-ban, a Twitter odáig ment, hogy örökre megengedte azt a kollégáknak. Sok kisebb cég azonban inkább megpróbált valamilyen tervet kieszelni, mellyel lehetővé válik visszatérni a régi kerékvágásba: megfelelő távolságba helyezik egymástól az asztalokat, csoportokra vagy műszakokba osztják a dolgozókat, vagy egész egyszerűen a járvány előtti állapotban és elvek szerint folytatják. Abban, hogy miként folyik az átállás, nagy szerepe van a cégkultúrának és persze a tevékenységi körnek is.

A vírushelyzet tehát új kihívások elé állítja a munkaadókat. Ha meghatározzák, hogy ki hol és mikor dolgozik, nem csak a gazdasági érdekek számítanak, de felelősek is a munkavállalókért. Világjárvány esetén ez a felelősség sokkal nagyobb csoportra terjed ki: aki több személyes kapcsolatot rendel el, az növeli a fertőzések kockázatát. Azok, akik növelik a fertőzés kockázatát, pedig hozzájárulnak az esetszámok növekedéséhez.

Ezért fontos konstruktív módon megvitatni az otthoni munkavégzés előnyeit és hátrányait. Jobb otthon, nyugodt körülmények között telefonálni? A táblázatok átláthatóbbak-e, ha a kollégák személyesen egyeztetnek egymás között? A Deutsche Telekomnál például azt tapasztalták, hogy home office alatt a szervizrészleg termelékenysége nyolc százalékkal nőtt. Talán a legjobb, ha mindenki áttér hibrid munkavégzésre?

Forrás: https://www.karriere.de/meine-inspiration/corona-krise-die-ruckkehr-ins-buro/

Szerző: T.M.

Fotó: Envato