Állásinterjú előtt
Forrás: Envato

Miben jó a nő, és miben a férfi? – Így lehet építeni a nemek közötti különbségekre a munkahelyeken

blank
blank

H I R D E T É S

Új módszert dolgozott ki egy vezető vállalati gender-specialista. Ennek értelmében a férfiak és nők egyaránt képesek legyenek valós önmagukat megélni (és ezt kamatoztatni) a munka világában.

Barbara Annis a Gender Intelligence Group CEO-ja munkatársaival azon dolgozik, hogy a nemek viszonya a munka világában ne csak számszerűleg, hanem minőségi értelemben véve is kiegyensúlyozottá váljon. Annis módszeréről, megközelítéséről több könyvet is írt, a https://www.genderintelligence.com/ honlapot érdemes böngészgetni ezek feltérképezésére. Jelent meg közös kötete (Work with me – The blind spots between men and women, 2013) azzal a John Gray-vel is, aki ’A férfiak a Marsról, a nők a Vénuszról jöttek’-t jegyzi. 

Annis módszere visszanyúl a feminista elméletek második hullámaként ismert, ún. ’difference approach’ alapvetéseihez és azokra épít. Ez a ’sameness’ korszakát, az első hullámot követően (ami a nemek közötti hasonlóságokra épített és várt el ez alapján azonos bánásmódot), mondhatni az ún. férfi értékek, tulajdonságok mellett alárendelt, megbecsülésnek cseppet sem örvendő női sajátosságokat, kvalitásokat igyekeztek megmutatni és kezdte látványosan felértékelni (ehhez a korszakhoz köthető az anyaság kultusz felerősödése, a földanya tiszteletének hangsúlyozása).

A ’gender intelligence’ megközelítés ugyanezen a talajon áll, hiszen elfogadja, létezőnek vallja a nemek közötti különbségeket. Annak módja, ahogyan erre építkezik; kicsit más, mint ahogyan azt a nőmozgalom tette. Nyilvánvalóan pl. nem a női kvalitások megerősítésén, elismertetésén dolgozik, hanem teszi ezt mindkét nem vonatkozásában.

Annis elgondolása szerint tévút a nők és a férfiak közötti különbségek felszámolásán dolgozni, vagyis amellett érvelni, hogy tulajdonképpen a két nemhez tartozók ugyanolyanok, ezért azonos bánásmódot is igényelnek.

Így kellene építeni a nemek közötti különbségekre

Annis szerint, amit tenni kellene az az, hogy megtanuljuk meglátni és értékelni, és quasi (fel)használni az igenis létező különbségeket. Azt tanácsolja, hogy a gender miatti, gender okozta különbségeket értékeljük, és erre építsünk paradigmát.

Azonban ez nem jár esetükben a két nem között rögzült hierarchia (a nők hátrányára) valamiképpen való megbontásának a háttérmotivációjával, ami az előbb említett feminista mozgalmi múltat nagyban jellemezte.

A genderintelligence márkanév alatt azzal a koncepcióval dolgoznak tehát, hogy a férfiaknak és nőknek természetüknél fogva vannak olyan tulajdonságaik, amik megkülönböztetik őket egymástól, a magától értetődő biológiai és kulturális tulajdonságokon túl, ezalatt attitűd- és viselkedésbeli különbözőségekre is gondolva. Azt írják; amint egyes közösségekben, munkahelyeken tisztázásra kerül az, hogy a férfiak és a nők különféle módon kommunikálnak, adott esetben gondolkoznak és cselekednek, továbbá ezeknek miértjeire is választ kapnak; az egyének sokkal nyitottabbak és együttműködőbbek lesznek egymással, befogadóbban viselkednek és teszik ezt egyre magabiztosabban, valamint saját akaratukból. 

Azt vallják, a gender és kulturális sokszínűség akkor megvalósítható, ha felismerjük és értékeljük azokat a különféle természetű tehetségeket, amiknek egy részét a férfiak, más részét a nők tudnak beletenni a közösbe. Amint a férfiak és nők elkezdik megérteni a másik gondolkodásmódját, a párbeszéd egészen új szintjére képesek lépni.

Annis számára a nemek közötti egyenlőség azt jelenti, hogy férfiak és nők egyaránt képesek valós önmagukat megélni (és ezt kamatoztatni) a munka világában, valamint ötleteikben, döntéseikben és vezetési stílusukban megnyilvánuló különbözőségükben egyenlőképpen lesznek értékelve – nem pedig a hasonlóságuk, egyezőségük okán lesznek méricskélve.

A nemi egyenlőség egyfajta ’erősség a különbözőségben’

Ahogyan írják, azok a szervezetek, akik tanácsukat kérik, felismerik azt, hogy férfiak és nők egészen más perspektívával ülnek ugyanahhoz az asztalhoz és tudják azt, hogy szükségük van a másik nézőpontjára a növekedéshez, a folyamatosan fokozódó piaci versenyben.

Szakértő: dr. Sebestyén Andrea, PhD, zaklatasmentes.hu

Fotó: Envato

H I R D E T É S