Az év végi ünnepi időszak sokaknak a fényekről, közös vacsorákról és programokról, meghittségről szól, ám lehet a munkatársak között olyan, aki épp nehéz helyzetben van. Az ilyen személy számára a karácsony óriási nyomást jelenthet.
Egy támogató és jó munkahelyen az épp bajban lévő kolléga gondterheltségét felfoghatja egy vagy akár több munkatárs radarja. Hogyan reagáljon együttérzően egy dolgozó, egy vezető, hogy a segítség ne álljon meg a csendes jókívánságnál, hanem valódi támogatássá váljon.
Fokozódó nehézség
Az év vég időszak amúgy is extra tehet, de a megnövekedett munkahelyi terhelés sem segít ezen. Az ünnepi elvárások, a családi találkozók, anyagi kötelezettségek, sokszor olyan ólomsúlyokkal telepszik az emberre, hogy akkor is nehézséget okozhat, ha amúgy minden helyén van az életénen. Aki éppen krízishelyzetet él meg, a december akár a nyomasztó kategóriába is beléphet. plusz teherként jelennek meg azoknak, akik éppen krízisben vannak.
És még az idő sem kedvez. A rövidebb nappalok és kevesebb napfény tovább növelheti a hangulat mélypontját. A magány érzése sem segít és ezek külön-külön is, de együtt fokozhatják azt, hogy az ünnepi hangulat messziről elkerülje, esetleg teljesen maga alá nyomja.
Ilyenkor fontos, hogy a környezet is érzékenyen reagáljon és szerencsés az, akinél felfedezik a problémát.
Figyeljünk egymásra!
A társas támogatás, a munkahelyi közösség valódi védőburok lehet. A kollégák támogatása jelentősen csökkentheti a stresszt, növeli a munkával való elégedettséget és véd a kiégés ellen.
A jó munkavállalói teljesítmény mögött gyakran nem csak a szakmai tudás és annak alkalmazása áll, hanem az is, hogy a munkahelyen észreveszik-e a rossz élethelyzetet, a krízist?
A megfelelő reagálás nem csupán erkölcsi kérdés. Az empatikus, támogató közeg segíthet abban, hogy az érintett kolléga ne kerülje el a munkát, ne szenvedjen el teljesítményromlást, és ne induljon el lefelé a stressz–kiégés útján.
Mit tehet a munkahely?
A munkahely a második otthonunk, hiszen jószerivel több időt töltünk ott a hétköznapokban, mint otthon. Éppen emiatt egyszerűen kivitelezhetetlen, hogy teljes mértékben elkülönítsük a magánéleti problémákat a munkától. Valameddig biztosan tud működni, de az ember ereje véges. Ezért, ha a munkatársak közül valaki felfigyel arra, hogy egy kollégája nagyon maga alatt van, már egy jobb csapatról tanúskodik. Az évnek ez az ünnepi időszaka pedig kimondottan kritikus lehet. Érdemes olyan párbeszédeket indítani és arra buzdítani a munkatársakat, hogy bátran jelezzék, ha valami problémájuk van. Nemcsak most, a szeretet ünnepe felé közeledve, hanem az év minden napján legyenek elérhetők a vezetők és a HR-szakemberek. Időközönként nem árt rákérdezni az alkalmazottakra, hogy minden rendben van-e velük. Lehet, hogy az erre a kérdésre érkező válaszból semmi sem fog kiderülni, de a gesztus, az odafigyelés mindenkinek jól esik. Különösen annak, akit a sors épp megtépáz. Olykor ugyanis az sokkal nagyobb támogatást jelenthet, ha meghallgatjuk a másikat. A baján nem biztos, hogy tudunk érdemben segíteni, de a belső feszültség némileg oldható és az az érzés is erősíthető, hogy nincs egyedül. Ha konkrétumok is kiderülnek a munkavállaló nehézségeiről, akkor nagy segítséget jelenthet a rugalmas munkaidő, a feladatok újragondolásának vagy a home office lehetősége.
Munkatársként kerüld
Ne legyél senki pszichológusa és ne próbálj meg diagnózist felállítani. Ha biztos vagy abban, hogy a kollégád nehézségeken megy keresztül, hallgasd meg, legyél jelen az életében, ha arra van igénye, és segítsd a munkavégzésben. Ne erőltesd minden áron a beszélgetést, de azt jelezheted számára, hogy bármikor elérhető vagy és beszélhet veled. Ha pedig felajánlottad számára a támogatásodat, akkor arra is ügyelj, hogy ez ne csak arra a pillanatra, helyzetre koncentrálódjon. Van, hogy a segítség lehetőségét elutasítja az, aki bajban van, ezért szükséges, hogy az ne legyen tolakodó. A megértés, a meghallgatás és az empátia azonban kulcs lehet.

