allaskereses, allashirdetes, allas, munka
allaskereses, allashirdetes, allas, munka

Hangzatos szavak az álláshirdetésben – jelentés nélkül

blank
blank

Ha még csak most veted bele magad az álláskeresésbe, már akkor is feltűnhetnek olyan ígéretes kifejezések, amelyek tetszetősebbé teszik a hirdetést, de fogalmad sincs, hogy valójában az mit is jelentenek.

Nemcsak az állásportálok, de már a közösségi média platformjai is alkalmasak arra, hogy munkát keressünk vagy kínáljunk. Aktív álláskeresőként ajánlhatjuk szolgáltatásainkat, képességeinket, de a másik oldal, a munkaadó ugyanúgy kihasználhatja arra ezt a lehetőséget, hogy az üres pozícióra megtalálja a jelentkezőket. Ha csak a Facebookon keresgélünk, számos olyan csoportot találhatunk, amelyek munkát kínálnak és a munkavállalók is kereshetnek. Azt gondolnánk, hogy a sok és sokféle ajánlat közül könnyebb megtalálni az ideális munkahelyet, ám a nagy számok törvénye alapján a kamu, vagy nagyon torzított valóságot képviselő hirdetéssel találjuk magunkat szembe.

Úgy érzed, hogy szükséged van egy kapaszkodóra, amely mentén haladva kicsit tisztábban látsz a hirdetések világában?

Ebben a hangzatos és hangoztatott káoszban szeretnénk saját zseblámpánkkal megvilágítani, hogy miről is van szó. Megalkottuk a mini álláshirdetési lexikonunkat. Hirdetés ugyanis nemcsak sok van, de sokféle.

Adminisztratív online munka: a Covid-19 óta egyre nagyobb létjogosultsága lett a home office munkalehetőségnek. Aki számára ez csábító, azt valószínűleg ez a kifejezés azonnal megfogja. A valóság viszont azt takarhatja, hogy egy MLM-es, vagyis multi-level marketinges munka. Amivel éppen nincs is gond, hiszen egy kidolgozott értékesítési formáról van szó, ám aki az értékesítési területet kerülni szeretné, mégis szembe találhatja magát azzal.

Hasonló jellegű hirdetésnél még az is jellemző, hogy konkrét cégnevet nem írnak ki, hanem a megint csak hangzatos, de semmitmondó „neves németországi cég”, vagy „évtizedek óta működő lengyel vállalat” keresi munkatársát adminisztratív feladatokra. Ami pedig komolytalanná és gyanússá teszi a hirdetést a „írj egy IGEN-t és küldöm a részleteket”!

Családias légkör: mindenki szeretne jó környezetben, már-már barátias hangulatú csapatban tölteni munkaidejét. Ha ezt tartalmazza egy hirdetés, akkor az lehet egy csapda is. Annyira sokat várnak el a jelentkezőtől, hogy tényleg több időt töltsön majd a munkahelyén, mint a családjával. Amolyan második családként kell gondolni a munkatársakra és második otthonként a munkahelyre. Ha ezt meg is fizetik és tényleg olyan jó a légkör, az összetartás, valamint van előre lépési lehetőség, akkor mindez főnyeremény, csakhogy valamelyik általában hiányozni szokott.

Előrelépési lehetőség: azonnal arra gondolunk, hogy a megpályázandó pozíció elnyerése csupán a kezdet és ha megmutatjuk mire vagyunk képesek, akkor a határ a csillagos ég. Valójában pedig azt is jelentheti, hogy kezdetben minimális fizetésért dolgoztatnak és a magasabb pozíció sem az, amiről álmodozunk, mert hatalmas felelősséggel és stresszel jár, ezért nagy a fluktuáció.

Jó problémamegoldó képesség: ha elvárásként ezt kérik a jelentkezőktől, akkor felmerül a kérdés, hogy erre miért van szükség? Káosz van a vállalnál? Esetleg a munkatársak problémások? Sajnos erre a személyes interjún való rákérdezés esetén sem biztos, hogy olyan választ kap a pályázó, ami a valóságot tükrözi.

Önállóan dolgozni képes: tény, hogy az olyan munkaerővel nincs kisegítve egy munkahely sem, aki még hónapok múlva sem képes az önálló munkavégzésre, ugyanakkor jelentheti azt is, hogy jóformán nem lesz társasága az munkavállalónak, akivel szóba elegyedhetne, így segítsége sem. Vagyis tényleg kényszerűen tudnia kell önállóan dolgozni.

Piacvezető cég: ha egy személy érezhetően elégedett magával, de ezt még szeretné fokozni, akkor nagyot mond. Mindez a vállalatok esetében is igaz lehet. Az igazi piacvezető cégeknek nem kell így hirdetniük magukat, mert már a nevük eladja őket. Az ilyen jellegű hirdetés mögött valójában egy kisebb cég található, amelynek vezetője azt akarja mutatni, amivé szeretne válni a jövőben (vagy sikerül vagy nem).

Pörgős, fiatalos környezet: javarészt tényleg fiatalok dolgoznak a cégnél, akik nem lazsálnak, de azért sem, mert azt a munka mennyisége is megköveteli. Vagyis ne számítsunk gyaloggaloppra.

Proaktív: elvárás a munkavállalótól, hogy az elvégzett feladat után sem csak ül és nyomogatja üresjáratában a telefont, hanem keres magának feladatot.

Rugalmas: ezt érthetik a jelentkezőre, mint elvárás, de a munkavégzési idő is lehet az. Ha a pályázóra utal a rugalmasság, az nagyjából azt fedi le, hogy sokat kell dolgozni. Na, meg még többet. A rugalmas munkaidő esetében sem biztatóbb a helyzet. A heti 40 óra munkaidőn túl valószínűleg általános a fizetetlen túlóra.

Sokszínű munkakör: tényleg sokszínű, mert minden (is) a munkavállaló feladata közé tartozik. Jó esetben a képesítésnek megfelelő, a képességeket és a készségeket figyelembe véve bíznak rá feladatokat. Rosszabb esetben pedig amolyan mindenesnek is mondható, aki jóval képesítése alatti feladatvégzést is vállalja, ha aláírja a szerződést.

Szenvedélyes vagy ninja: ezeket a kifejezéseket akkor használják, amikor olyan jelölteket keresnek, akik megszállottak és a munkájuknak élnek szívvel, lélekkel. Az ilyen személyek ugyanis a cél és az előrelépés érdekében nagyon terhelhetők. A legjobbat keresik, vagy még az annál is jobbat.

Versenyképes bér: sokan pályát vagy munkahelyet kívánnak módosítani a jobb megélhetés reményében. Ami az X és Y generáció számára tetszetős, attól a Z generációs munkavállalók irtóznak. Ilyen ez a kifejezés is. A versenyképes fizetés láttán pedig felcsillanhat a szem, azonban könnyen lehet, hogy csak a munkáltató részéről az. Valójában nem kínálnak magasabb fizetést, mint amit hasonló munkakörökben adnak.

Szerző: Rónai Márta
Fotó: Envato