haboru, Ukrajna, munka, szorongas, stressz
Fotó: Envato

Hogyan koncentráljunk a munkára, amikor „a világ beteg”?

H I R D E T É S

A szomszédban zajló háború miatt meg kell tanulnunk a stressz, a szorongás, a félelem lüktetésével együtt élni. Közben pedig dolgoznunk is kell(ene).


Talán már attól megkönnyebbülünk, ha leszögezzük: egy történelmi világjárvány után és az Ukrajnában zajló véres háború közben nem valószínű, hogy életünk legtermékenyebb időszakát éljük és nem is szabad azzal stresszelni magunkat, hogy mindenáron produktívak legyünk. Mindenesetre összegyűjtöttünk néhány tippet, hogy a kihívást jelentő körülmények között is a lehető legjobban teljesíthessük munkahelyi kötelezettségeinket.

Szánjunk időt magunkra és a legfontosabb szükségleteinkre

Ilyen stresszes időszakban még fontosabb, hogy odafigyeljünk az olyan alapvető dolgokra, mint a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, az egészséges táplálkozás és a testmozgás. Lelkileg pedig tudatosítsuk azt, hogy senki sem működik 100 százalékos teljes kapacitással, elég ha a tőlünk telhető legjobbat tesszük.

Tűzzünk ki konkrét célokat a homályos jelszavak helyett

Gordon Logan, a Vanderbilt Egyetem pszichológia professzora szerint a konkrét célok kitűzése segíthet a stressz és a szorongás leküzdésében. Ahelyett, hogy azt mantrázzuk magunknak, hogy „koncentrálj” vagy „legyél produktív”, döntsük el, hogy pontosan mit akarunk tenni. Például, hogy 30 percig egyfolytában egy feladaton dolgozok, vagy hogy a nap végéig megírok egy bizonyos számú szót. Ha van egy konkrét célunk, az segíthet abban, hogy vissza irányítsuk magunkat a feladathoz, amikor az elménk elkalandozik.

Egyszerre csak egy dolgot csinálj!

Ha nehezen tudunk koncentrálni, előnyös lehet, ha minden energiánkat egyetlen feladatra fordítjuk. Ez azt jelenti, hogy ellen kell állni annak a kényszernek, hogy oda-vissza váltogassunk a Facebook, az Instagram, a híroldalak és a munka között. A nap folyamán meghatározott időpontokban olvassuk a híreket és csekkoljuk a Facebook idővonalát. Ez nem csak a koncentrációban segít, de a stresszt is enyhítheti egy kicsit.

A külső „zaj” minimalizálása

A zavaró tényezők sokféle formában jelentkeznek, de a fő bűnösök gyakran az e-mailek, a telefonhívások és a közösségi média. Ha megtehetjük, állítsuk a telefont repülőgépes üzemmódba, kapcsoljuk ki az e-mail értesítéseket, és egyszerűen tartózkodjunk néhány órán át az internetezéstől. Ha beütemezünk egy meghatározott időpontot az e-mailek ellenőrzésére, a hívások megválaszolására és a közösségi média átfutására, az segíthet abban, hogy a terv szerint haladjunk a munkával.

Kényeztessük magunkat apró jutalmakkal

Saját magunk ösztönzése különösen fontos akkor, ha home office-ban dolgozunk, mert ilyenkor könnyen elsiklunk az elismerés érzése felett. Ha jutalmat adsz magadnak a jól végzett munkáért, könnyebben teljesítesz. Engedjünk meg magunknak olyan apró „jutalmakat”, mint egy rövid séta, pár oldalnyi olvasás, vagy egy baráti beszélgetés. Nagyobb feladatok elvégzése után pedig nagyobb jutalmat tűzzünk ki, mint például egy éttermi vacsora, vagy egy hétvégi kiruccanás.

Szerző: G.P.
Fotó: Envato

H I R D E T É S